Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Napísané: 10 Aug 2011, 13:49
Popri riadiacej jednotke motora ECU, má elektrická sieť najnovších typov áut aj druhý funkčný blok centrálneho charakteru, ktorého porucha môže auto znefunkčniť. U Oplov je to modul stĺpika volantu z produkcie fy DELPHI, ktorá preň používa názov Column Integrated Module CIM.
Je umiestnený pod volantom okolo jeho stĺpika. Dizajn zariadenia zjednodušuje elektrickú sieť auta najmä pri stĺpiku riadenia (dátové zbernice CAN sú len 2-vodičové) a redukciou zložitosti siete zlepšuje jej spoľahlivosť. Stĺpik riadenia je vnútri CIM obkolesený snímačom polohy volantu. Do CIM sú integrované 2 páčky (ovládanie blinkrov a stieračov) a tiež skrinka pre kľúč zapaľovania.
CIM je v podstate centrum / hub s vlastnou inteligenciou, kde sú pripojené 3 dátové zbernice typu CAN – s nízkou, strednou a veľkou rýchlosťou, spoločne s ďalšími zariadeniami. CIM komunikuje s ECU auta a riadi zobrazovanie informácií na palubnej doske pod volantom (ikony ...). Monitoruje a riadi veľa funkčných blokov systému: servo riadenie, ESP, airbagy, imobilizér ... a cez tento modul sa so zvyškom auta vymieňajú informácie prichádzajúce z jeho vlastného snímača uhla natočenia volantu, 2 páčiek pod volantom a zo spolupracujúcich funkčných blokov elektrickej siete auta.
Vzhľadom k zásadnému významu CIM v zostave auta, je potrebné maximálne dbať o jeho bezchybný stav. Z diskusií na webe možno súdiť, že poruchy CIM trápia dosť veľa majiteľom áut s týmto zariadením, oprava v servise je veľmi drahá.
Zariadenie žiaľ dokáže vyvolať a na ikonách zobraziť zavádzajúcu informáciu o prevádzkyschopnosti auta, vyhlási chybu, ktorá v skutočnosti nenastala. Z vlastnej skúsenosti aj z info na webe http://www.motor-talk.de/forum/cim-defekt-t3309159.html) ide napríklad o nasledovnú chybu: svieti ikona motora MIL (Malfunction Indication), ikona ESP a pod otáčkomerom sa zobrazuje symbol volantu signalizujúci poruchu posilňovača riadenia, hoci posilňovač samotný v aute pracuje normálne.
Testér vypíše chyby
U2139 – CAN bus žiadna komunikácia s CIM
U2108 – CAN bus žiadna komunikácia s ABS
P0605 – Indikátor chyby kontrolná lampa MI
V tomto stave je možné na webe nájsť nasledovné návrhy na opatrenia, realizovateľné svojpomocne
- skontrolovať poistku CIM
- skontrolovať napätie v palubnej sieti (14V)
- skontrolovať uzemnenie stĺpika riadenia, prípadne natiahnúť nové
- vyčistiť kontakty konektora CIM
- skontrolovať všetky prepojenia idúce z CIM
Vzhľadom na zásadný význam modulu CIM v zostave auta, usilujem sa o získanie maxima informácií o tomto zariadení a jeho integrácii do zostavy elektrickej siete auta (schéma el. siete obsahujúca CIM ...).Tieto informácie sa doteraz podarilo získať len v nedostatočnom rozsahu. Dokonca ani v knihe autora H.R.Etzolda „Opel Vectra C / Signum Jak na to“ nie sú dobré informácie o CIM, na str. 140 sa opisuje demontáž „otočného kontaktu“ hoci na obrázkoch jasne vidno modul CIM z pohľadu zozadu.
Prosím teda cestou aj tohto fóra o pomoc v tejto aktivite (odkazy na zdroje info), informácie by boli určite užitočné aj pre ostatných majiteľov Oplov s modulom CIM.
Je umiestnený pod volantom okolo jeho stĺpika. Dizajn zariadenia zjednodušuje elektrickú sieť auta najmä pri stĺpiku riadenia (dátové zbernice CAN sú len 2-vodičové) a redukciou zložitosti siete zlepšuje jej spoľahlivosť. Stĺpik riadenia je vnútri CIM obkolesený snímačom polohy volantu. Do CIM sú integrované 2 páčky (ovládanie blinkrov a stieračov) a tiež skrinka pre kľúč zapaľovania.
CIM je v podstate centrum / hub s vlastnou inteligenciou, kde sú pripojené 3 dátové zbernice typu CAN – s nízkou, strednou a veľkou rýchlosťou, spoločne s ďalšími zariadeniami. CIM komunikuje s ECU auta a riadi zobrazovanie informácií na palubnej doske pod volantom (ikony ...). Monitoruje a riadi veľa funkčných blokov systému: servo riadenie, ESP, airbagy, imobilizér ... a cez tento modul sa so zvyškom auta vymieňajú informácie prichádzajúce z jeho vlastného snímača uhla natočenia volantu, 2 páčiek pod volantom a zo spolupracujúcich funkčných blokov elektrickej siete auta.
Vzhľadom k zásadnému významu CIM v zostave auta, je potrebné maximálne dbať o jeho bezchybný stav. Z diskusií na webe možno súdiť, že poruchy CIM trápia dosť veľa majiteľom áut s týmto zariadením, oprava v servise je veľmi drahá.
Zariadenie žiaľ dokáže vyvolať a na ikonách zobraziť zavádzajúcu informáciu o prevádzkyschopnosti auta, vyhlási chybu, ktorá v skutočnosti nenastala. Z vlastnej skúsenosti aj z info na webe http://www.motor-talk.de/forum/cim-defekt-t3309159.html) ide napríklad o nasledovnú chybu: svieti ikona motora MIL (Malfunction Indication), ikona ESP a pod otáčkomerom sa zobrazuje symbol volantu signalizujúci poruchu posilňovača riadenia, hoci posilňovač samotný v aute pracuje normálne.
Testér vypíše chyby
U2139 – CAN bus žiadna komunikácia s CIM
U2108 – CAN bus žiadna komunikácia s ABS
P0605 – Indikátor chyby kontrolná lampa MI
V tomto stave je možné na webe nájsť nasledovné návrhy na opatrenia, realizovateľné svojpomocne
- skontrolovať poistku CIM
- skontrolovať napätie v palubnej sieti (14V)
- skontrolovať uzemnenie stĺpika riadenia, prípadne natiahnúť nové
- vyčistiť kontakty konektora CIM
- skontrolovať všetky prepojenia idúce z CIM
Vzhľadom na zásadný význam modulu CIM v zostave auta, usilujem sa o získanie maxima informácií o tomto zariadení a jeho integrácii do zostavy elektrickej siete auta (schéma el. siete obsahujúca CIM ...).Tieto informácie sa doteraz podarilo získať len v nedostatočnom rozsahu. Dokonca ani v knihe autora H.R.Etzolda „Opel Vectra C / Signum Jak na to“ nie sú dobré informácie o CIM, na str. 140 sa opisuje demontáž „otočného kontaktu“ hoci na obrázkoch jasne vidno modul CIM z pohľadu zozadu.
Prosím teda cestou aj tohto fóra o pomoc v tejto aktivite (odkazy na zdroje info), informácie by boli určite užitočné aj pre ostatných majiteľov Oplov s modulom CIM.