Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Moderátori: bukelo, dulo, buci_vectra
-
- Nový užívateľ
- Príspevky: 2
- Dátum registrácie: 09 Aug 2011, 19:07
- Auto: !! Zmeň si model auta !!
Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Popri riadiacej jednotke motora ECU, má elektrická sieť najnovších typov áut aj druhý funkčný blok centrálneho charakteru, ktorého porucha môže auto znefunkčniť. U Oplov je to modul stĺpika volantu z produkcie fy DELPHI, ktorá preň používa názov Column Integrated Module CIM.
Je umiestnený pod volantom okolo jeho stĺpika. Dizajn zariadenia zjednodušuje elektrickú sieť auta najmä pri stĺpiku riadenia (dátové zbernice CAN sú len 2-vodičové) a redukciou zložitosti siete zlepšuje jej spoľahlivosť. Stĺpik riadenia je vnútri CIM obkolesený snímačom polohy volantu. Do CIM sú integrované 2 páčky (ovládanie blinkrov a stieračov) a tiež skrinka pre kľúč zapaľovania.
CIM je v podstate centrum / hub s vlastnou inteligenciou, kde sú pripojené 3 dátové zbernice typu CAN – s nízkou, strednou a veľkou rýchlosťou, spoločne s ďalšími zariadeniami. CIM komunikuje s ECU auta a riadi zobrazovanie informácií na palubnej doske pod volantom (ikony ...). Monitoruje a riadi veľa funkčných blokov systému: servo riadenie, ESP, airbagy, imobilizér ... a cez tento modul sa so zvyškom auta vymieňajú informácie prichádzajúce z jeho vlastného snímača uhla natočenia volantu, 2 páčiek pod volantom a zo spolupracujúcich funkčných blokov elektrickej siete auta.
Vzhľadom k zásadnému významu CIM v zostave auta, je potrebné maximálne dbať o jeho bezchybný stav. Z diskusií na webe možno súdiť, že poruchy CIM trápia dosť veľa majiteľom áut s týmto zariadením, oprava v servise je veľmi drahá.
Zariadenie žiaľ dokáže vyvolať a na ikonách zobraziť zavádzajúcu informáciu o prevádzkyschopnosti auta, vyhlási chybu, ktorá v skutočnosti nenastala. Z vlastnej skúsenosti aj z info na webe http://www.motor-talk.de/forum/cim-defekt-t3309159.html) ide napríklad o nasledovnú chybu: svieti ikona motora MIL (Malfunction Indication), ikona ESP a pod otáčkomerom sa zobrazuje symbol volantu signalizujúci poruchu posilňovača riadenia, hoci posilňovač samotný v aute pracuje normálne.
Testér vypíše chyby
U2139 – CAN bus žiadna komunikácia s CIM
U2108 – CAN bus žiadna komunikácia s ABS
P0605 – Indikátor chyby kontrolná lampa MI
V tomto stave je možné na webe nájsť nasledovné návrhy na opatrenia, realizovateľné svojpomocne
- skontrolovať poistku CIM
- skontrolovať napätie v palubnej sieti (14V)
- skontrolovať uzemnenie stĺpika riadenia, prípadne natiahnúť nové
- vyčistiť kontakty konektora CIM
- skontrolovať všetky prepojenia idúce z CIM
Vzhľadom na zásadný význam modulu CIM v zostave auta, usilujem sa o získanie maxima informácií o tomto zariadení a jeho integrácii do zostavy elektrickej siete auta (schéma el. siete obsahujúca CIM ...).Tieto informácie sa doteraz podarilo získať len v nedostatočnom rozsahu. Dokonca ani v knihe autora H.R.Etzolda „Opel Vectra C / Signum Jak na to“ nie sú dobré informácie o CIM, na str. 140 sa opisuje demontáž „otočného kontaktu“ hoci na obrázkoch jasne vidno modul CIM z pohľadu zozadu.
Prosím teda cestou aj tohto fóra o pomoc v tejto aktivite (odkazy na zdroje info), informácie by boli určite užitočné aj pre ostatných majiteľov Oplov s modulom CIM.
Je umiestnený pod volantom okolo jeho stĺpika. Dizajn zariadenia zjednodušuje elektrickú sieť auta najmä pri stĺpiku riadenia (dátové zbernice CAN sú len 2-vodičové) a redukciou zložitosti siete zlepšuje jej spoľahlivosť. Stĺpik riadenia je vnútri CIM obkolesený snímačom polohy volantu. Do CIM sú integrované 2 páčky (ovládanie blinkrov a stieračov) a tiež skrinka pre kľúč zapaľovania.
CIM je v podstate centrum / hub s vlastnou inteligenciou, kde sú pripojené 3 dátové zbernice typu CAN – s nízkou, strednou a veľkou rýchlosťou, spoločne s ďalšími zariadeniami. CIM komunikuje s ECU auta a riadi zobrazovanie informácií na palubnej doske pod volantom (ikony ...). Monitoruje a riadi veľa funkčných blokov systému: servo riadenie, ESP, airbagy, imobilizér ... a cez tento modul sa so zvyškom auta vymieňajú informácie prichádzajúce z jeho vlastného snímača uhla natočenia volantu, 2 páčiek pod volantom a zo spolupracujúcich funkčných blokov elektrickej siete auta.
Vzhľadom k zásadnému významu CIM v zostave auta, je potrebné maximálne dbať o jeho bezchybný stav. Z diskusií na webe možno súdiť, že poruchy CIM trápia dosť veľa majiteľom áut s týmto zariadením, oprava v servise je veľmi drahá.
Zariadenie žiaľ dokáže vyvolať a na ikonách zobraziť zavádzajúcu informáciu o prevádzkyschopnosti auta, vyhlási chybu, ktorá v skutočnosti nenastala. Z vlastnej skúsenosti aj z info na webe http://www.motor-talk.de/forum/cim-defekt-t3309159.html) ide napríklad o nasledovnú chybu: svieti ikona motora MIL (Malfunction Indication), ikona ESP a pod otáčkomerom sa zobrazuje symbol volantu signalizujúci poruchu posilňovača riadenia, hoci posilňovač samotný v aute pracuje normálne.
Testér vypíše chyby
U2139 – CAN bus žiadna komunikácia s CIM
U2108 – CAN bus žiadna komunikácia s ABS
P0605 – Indikátor chyby kontrolná lampa MI
V tomto stave je možné na webe nájsť nasledovné návrhy na opatrenia, realizovateľné svojpomocne
- skontrolovať poistku CIM
- skontrolovať napätie v palubnej sieti (14V)
- skontrolovať uzemnenie stĺpika riadenia, prípadne natiahnúť nové
- vyčistiť kontakty konektora CIM
- skontrolovať všetky prepojenia idúce z CIM
Vzhľadom na zásadný význam modulu CIM v zostave auta, usilujem sa o získanie maxima informácií o tomto zariadení a jeho integrácii do zostavy elektrickej siete auta (schéma el. siete obsahujúca CIM ...).Tieto informácie sa doteraz podarilo získať len v nedostatočnom rozsahu. Dokonca ani v knihe autora H.R.Etzolda „Opel Vectra C / Signum Jak na to“ nie sú dobré informácie o CIM, na str. 140 sa opisuje demontáž „otočného kontaktu“ hoci na obrázkoch jasne vidno modul CIM z pohľadu zozadu.
Prosím teda cestou aj tohto fóra o pomoc v tejto aktivite (odkazy na zdroje info), informácie by boli určite užitočné aj pre ostatných majiteľov Oplov s modulom CIM.
-
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 10197
- Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
- Auto: Astra G
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Ja mám jednu skúsenosť.
Jednotka alarmu bola blízko CIMu a ten blbol.
Po pripojení na diag. som dostal snáď 30 chybových kódov, ktoré väčšinou vyzerali takto nejak:
- riadiaca jednotka XXX - nefunkčná komunikácia
- obvod XXX - chybný signál
apod.
Samozrejme, že hneď som vedel, že je to centrálna chyba nejakého uzlu, že je nezmysel, aby sa v aute všetko naraz pokazilo.
Podľa mňa to nie je dobrý systém, čo používa Opel.
Stupeň integrácie má byť priamo úmerný stupňu spoľahlivosti.
Tu sa ukazuje nepriama úmera.
Jednotka alarmu bola blízko CIMu a ten blbol.
Po pripojení na diag. som dostal snáď 30 chybových kódov, ktoré väčšinou vyzerali takto nejak:
- riadiaca jednotka XXX - nefunkčná komunikácia
- obvod XXX - chybný signál
apod.
Samozrejme, že hneď som vedel, že je to centrálna chyba nejakého uzlu, že je nezmysel, aby sa v aute všetko naraz pokazilo.
Podľa mňa to nie je dobrý systém, čo používa Opel.
Stupeň integrácie má byť priamo úmerný stupňu spoľahlivosti.
Tu sa ukazuje nepriama úmera.
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
-
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 4219
- Dátum registrácie: 02 Máj 2007, 21:34
- Auto: Zafira B
- Bydlisko: Galanta
- Bydlisko alt: Sološnica
- Bydlisko: Galanta
To určite nepojde
Naposledy upravil/-a Signum v 11 Sep 2012, 19:44, upravené celkom 1 krát.
Mám Opel
*** Diagnostika + programovanie vozidiel Opel profesionálnou diagnostikou GM MDI***
*** Programovanie CZ/SK do autorádií CD400 + Touch&Connect ***
*** Distribúcia MKJ od Pepas ***
*** Programovanie Slovenčiny Astra H,Zafira B- CID,GID,UHP 4,DVD 90,CD 70 ***
*** Diagnostika + programovanie vozidiel Opel profesionálnou diagnostikou GM MDI***
*** Programovanie CZ/SK do autorádií CD400 + Touch&Connect ***
*** Distribúcia MKJ od Pepas ***
*** Programovanie Slovenčiny Astra H,Zafira B- CID,GID,UHP 4,DVD 90,CD 70 ***
-
- Pravidelný užívateľ
- Príspevky: 42
- Dátum registrácie: 09 Mar 2010, 21:04
- Auto: !! Zmeň si model auta !!
- Bydlisko: SL
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Ja som mal tiež problémy s CIM kom. Prečistil som a znova dotiahol všetky kostry - uzemnenia v blízkosti batérie a pod stlpikom volantu, skratka kde som videl drôt na kostru tak som spoj prečitil a znova dotiahol.
Poruchy zmizli a už mám po tomto zásahu presne rok, všetko funguje normálne.
Ďalej som nerozoberal (k samotnému CIM), lebo je to dosť náročné na demontáž.
Pozri aj na forum: Vectra-Elektro-Svietia kontrolky ABS a ESP str.6
Poruchy zmizli a už mám po tomto zásahu presne rok, všetko funguje normálne.
Ďalej som nerozoberal (k samotnému CIM), lebo je to dosť náročné na demontáž.
Pozri aj na forum: Vectra-Elektro-Svietia kontrolky ABS a ESP str.6
OPEL VECTRA C
r.v. 2002
2,2 DTI 16V
motor: Y22DTR, 92kW
r.v. 2002
2,2 DTI 16V
motor: Y22DTR, 92kW
- SnoopyBA
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 1251
- Dátum registrácie: 06 Sep 2010, 17:32
- Auto: Astra H
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Veľmi nerád prispievam do tejto témy, no mávam občas "problém", ktorý by sa mohol týkať "odchádzajúceho" CIM.. Občas sa mi stáva (pri chladnejšom počasí) že smerovka doľava mi preblikne len raz..Tempomat, ktorý bol nedávno dorábaný mi raz zblbol na diaľnici a to tak, ze ručičky tachometra aj otáčkomera mi naraz padli na cca 1s na nulu, rozsvietili sa mi všetky kontrolky no potom sa vrátili naspať. Auto celý čas šlo rovnomerne, netrhlo. Tempomat pri aktivácii, OPcom nepotvrdil že bol aktivovaný, no fungoval. Myslíte že by mohol byť problém v zlom ukostrení CIM? Poprosil som Signuma o radu, no oznámil mi, že v takom štádiu v akom to je sa s tým nedá nič robiť. Resp. nedá sa nič zistiť cez OPcom. Doteraz mi tá smerovka nejako neprekážala, no keď som sa dozvedel o CIM tak ma ten "flegmatizmus" akosi prechádza.. Astra H, Z16XER, r.v.2008.
- tomas.guru
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 224
- Dátum registrácie: 15 Mar 2012, 21:03
- Auto: Vectra C
- Bydlisko: Nitra
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
skús behnúť do oplu na diagnostiku Tech 2jkou, cez op-com (vďaka langdon2) to ukázalo 1 chybu, ktorá ani tak nič nevrevela o CIMe no na tej tech II 14 chýb ktoré všetky v podstate vraveli že CIM má problém komunikovať s tým, tamtým, hentým atď...
Vectra C GTS 3.2 V6 1/2005
- SnoopyBA
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 1251
- Dátum registrácie: 06 Sep 2010, 17:32
- Auto: Astra H
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Tomas vdaka. Potesil by som sa keby sa k tomu vyjadril aj Signum. (konkretne k tomu, ci by tech2 mohol prezradit nieco viac ako OPcom)
- SnoopyBA
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 1251
- Dátum registrácie: 06 Sep 2010, 17:32
- Auto: Astra H
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Tak dnes opat "asi" problem. Manzelka sla prave autom do mesta a volala mi, ze nevie vypnut smerovku. Skusala do oboch stran, no smerovka blikala stale. Vypla ju az na pumpe s klucom a potom slo vsetko tak ako ma. Vraj.. Ked pride domov, pojdem sa na to pozriet. Mohlo by to mat za nasledok CIM?? Vdaka.
-
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 10197
- Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
- Auto: Astra G
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Tak to už vyzerá tak CIM-ovo.
Ale pozor, v Tvojom aute je ešte jeden modul, ktorý ovláda všetky žiarovky.
Ak si dobre pamätám, je niekde pod torpédom.
Raz som riešil taký problém, že chlapíkovi neblikala bočná smerovka, bol tam zaoxidovaný kontakt.
Ale pozor, v Tvojom aute je ešte jeden modul, ktorý ovláda všetky žiarovky.
Ak si dobre pamätám, je niekde pod torpédom.
Raz som riešil taký problém, že chlapíkovi neblikala bočná smerovka, bol tam zaoxidovaný kontakt.
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
- SnoopyBA
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 1251
- Dátum registrácie: 06 Sep 2010, 17:32
- Auto: Astra H
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Bol som s tym trochu pojazdit a vsetko ok. Tak ja uz neviem.. Pokial jazdim tu po meste tak som kludny. No pokial by som siel niekam dalej, bol by som z toho dost nervozny..! To sa ozaj neda nejako zdiagnostikovat? Kajo, tie konektory co spominas skusim pozriet buduci vikend.
- SnoopyBA
- Strieborný užívateľ
- Príspevky: 1251
- Dátum registrácie: 06 Sep 2010, 17:32
- Auto: Astra H
- Bydlisko: Bratislava
- Bydlisko: Bratislava
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Dnes som sa stavil v opli, popytat sa ci nebola nahodou zvolavacka na CIM, no technik povedal ze nie. Vraj len na nejaky klakson, ked netrubil, davali tam nejaku plastovu podlozku ci co.. Poradil mi len prist s skusit to dat preprogramovat za 40€, no nevie zarucit ze sa tym problem odstrani. Riesil to niekto tymto sposobom, pomohlo to? Vdaka.
-
- Nový užívateľ
- Príspevky: 6
- Dátum registrácie: 19 Jan 2012, 12:47
- Auto: !! Zmeň si model auta !!
Re: Modul stĺpika volantu CIM - informácie
Ako vyriesit problem omylom znefunkcneny CIM modul. Nechce vziat kod z CARPASSu. Dakujem