senzor tlaku v pneu

Moderátori: dulo, buci_vectra

Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

senzor tlaku v pneu

Príspevok od používateľa ferooo »

zdravim,
je mozne nejako vizualne spoznat ci su na kolach ventilky so senzormi tlaku v pneu?
Na budikoch mi stale svieti kontrolka tlaku v pneu. Teraz mam zimne kola, no na letnych diskoch su ventilky trocha odllisne oproti tym na zimnych. Tak teraz neviem, ci na tych letnych su senzory, a preto to teraz stale "baci" ze je zly tlak..
Pripadne je mozne tuto funkciu nejako zrusit cez diagnostiku?
ximo
Pravidelný užívateľ
Pravidelný užívateľ
Príspevky: 60
Dátum registrácie: 05 Apr 2010, 08:53
Auto: Vectra C
Bydlisko: Kysucké Nové Mesto
Bydlisko: KNM

Príspevok od používateľa ximo »

S vonku tam veľký rozdiel nieje. Vonkajšie telo je celokovovové a veľkosťou sa nelíši. Možno stačí vymeniť len vnútro ventilu z letných. Ale na 100% to neviem. Ešte som neskúšal.
VECTRA C GTS Automat 2006 (110 kW)
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Ventily tlaku v pneu sú so systémom TMPS(sledovanie tlaku v pneu - na displeji je zobrazovaný v BC tlak v jedntl. pneu). Ak pri tomto systéme svieti kontrolka v budíkoch žlto, ide o poruchu v systéme (použitie 1 kolesa bez tmps ventilu, problém s načítaním tlaku, s riadiacou jednotkou). Asi to je treba dať pozrieť na diagnostiku. Ak sa pri systéme TMPS použijú pneu bez tmps ventilov napr. sada zimných pneu, na displeji sa nezobrazí žiadne chybové hlásenie(ale systém nie je funkčný). Tlak vzduchu v pneu je monitorovaný systémom detekcie úniku vzduchu DDS.
Ak má auto iba systém DDS (bez TMPS), systém iba sleduje otáčky kolies cez ABS a tak vyhodnotí únik vzduchu z pneu. Ak sa pri DDS rozsvieti kontrolka v budíkoch na žlto - porucha v systéme, ak sa za jazdy rozsvieti na červeno - signalizuje pokles tlaku v pneu.
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
jupaza1
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 1957
Dátum registrácie: 16 Máj 2009, 10:37
Auto: Vectra C
Bydlisko alt: Bytča a okolie
Bydlisko: Źilina

Príspevok od používateľa jupaza1 »

a na palubnom PC Ti neudáva konkrétne hodnoty tlaku v pneu pre každé koleso zvlášť?
Opel Vectra C caravan 1,9 CDTi 110 kw r.v.2006
Opel Astra F 1,8i 16v r.v.1994 - EX; Opel Frontera B 2,2 DTi 85 kw r.v. 2000 -EX
Opel Vectra C 1,9 CDTi 88 kw r.v. 2006 - EX; Opel Vectra B caravan 1,6 16v r.v. 1996 - EX
Diagnostika a programovanie pomocou OP- COM a Diagnostika vozidiel Fiat, Alfa Romeo, Lancia pomocou Fiat ECU Scan
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Pri systéme TMPS je v BC zobrazovaný tlak v pneu pre každé koleso (s vizuálnym zobrazením) a pri poklese tlaku je vizuálne zobrazené upozornenie pre konkrétne koleso(s poklesom tlaku o 0.2bar).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

Príspevok od používateľa ferooo »

na velkom displeji nie je nic. Uz som sa hrabal vsetkymi polozkami a nastaveniami, ale nic na tlak v pneu som tam nenasiel. Jedine svieti zlta kontrolka pneu s vykricnikom na budikoch (otackomer). Svieti stale, od nastartovania az po vypnutie motora.
Takze teraz co? TMPS mam/nemam? Je chyba niekde v systeme?
op-com kablom sa bude dat zistit kde je chyba, ci budem musiet ist na Tech2 niekde do servisu?
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Budeš tam mať asi len DDS. V Astre/Zafire sa funkcia DDS aktivuje/deaktivuje tlačítkom DDS na stredovom panely, ale Vectra toto tlačítko nemá. Skús pozrieť do manuálu ako je to s aktiváciou DDS, možno sa to dá urobiť iba cez diagnostiku(to by nebolo bohvie čo pri prevádzke, pri každej výmene kolies to dávať na diagnostiku). Možno pri výmene kolies neboli rozoznané zimné a preto hlási chybu alebo je nejaký problém v systéme (diagnostika by mala ukázať v čom je problém).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

Príspevok od používateľa ferooo »

zistil som, ze prijimace na mojej VeCe su styri, pre kazde koleso zvlast. (neskor sa davali len dva - po jednom na napravu)
Prekvapenie bolo, ked som lahol pod auto a videl, ze nemam na zadnom pravom kolese podblatnik. Na ostatnych su, chyba len na zadnom pravom. Prijimace su vzadu umiestnene na podblatnikoch - teda asi bude problem v tom, ze mi tento prijimac chyba...
Budem musiet rozobrat/pozret ci ostatne prijimace su na svojich miestach.
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

To bude určíte tým, že ti chýba detektor snímača. Ale že si nezistil že nemáš podblatník, však to muselo robiť rachot keď to aj len tak odpadlo. Ináč je to tak ako píšeš, detektory sú umiestnené na podblatníkoch. V Astre/Zafire je to oveľa lepší systém - v podblatníkoch nie sú žiadne detektory, zo snímačov tlaku v pneu je signál priamo vysielaný do riadiacej jednotky TMPS(priamo v nej je detektor), ktorá je umiestnená vnútri pod palubkou.

K úplnosti pripájam ešte popis funkcie TMPS pre Vectru od M.J. 2005 a rozdiel medzi starším systémom(2002-2004), ktorý som našiel.

Systém monitorovania tlaku v pneu (TPMS)

Už známy z MY 2004- systém monitorovania tlaku v pneu je k dispozícii od MJ 2005 v upravenej verzii.
Vozidlá so systémom monitorovania tlaku v pneumatikách, sú rozoznateľné podľa kovového tela ventilu a hliníkovej čiapočky ventilov.
Monitorovací systém tlaku v pneumatikách sa skladá zo štyroch senzorov tlaku v pneumatikách, dvoch detektorov(umiestnených v ľavých podblatníkoch) a prijímačov.
Namiesto štyroch detektorov sú inštalované iba dva detektory. Detektory sa používajú pre dekódovanie a identifikáciu každého jednotlivého signálu v pneumatikách senzorov tlaku vzduchu.
V starom systéme, ku každému čidlu tlaku v pneumatikách bol priradený detektor. Detektor bol schopný prijať prostredníctvom dekódovacieho kódu ID, tlak vzduchu zo senzoru v pneu, určovanie polohy a informácie do centrálnej prijímacej jednotky (prijímača) dopredu.
V inovovanom TMPS je fungovanie systému podobné. Dva detektory sú umiestnené v ľavých podbehoch kolies(v predu pre predné, v zadu pre zadné). Tie fungujú na rovnakom princípe ako starý systém.
Signál z pravých senzorov tlaku v pneumatikách je identifikovaný na základe toho, že vysielací výkon čidiel je iný (takže nepotrebujú dalšie detektory). Čidlo tlaku v zadnej pneumatike odošle tlak vzduchu so slabším signálom než predné. To umožňuje centrálnemu prijímaču príjem štyroch rôznych signálov ako presnú identifikáciu kolies.
Systém je aktivovaný zapnutím zapaľovania.
Monitorovanie tlaku v pneumatikách sa začne automaticky od rýchlosti 30 km/h. Potom sú senzory tlaku v pneumatikách aktivované odstredivým spínačom.
Centrálna jednotka môže prijímať signál, aj keď vozidlo stojí.
Odchýlka od menovitej hodnoty je indikovaná výstražným svetlom v otáčkomery, alebo prostredníctvom informačného displeja.

Zobrazenie v otáčkomery:
Rozsvietenie symbolu pre tlak vzduchu v pneu s označením každej pneumatiky (1), sa objaví pri rýchlosti 30 km/h na displeji otáčkomera, keď dôjde k odchýlke:
Rozsvietenie na žlto - nízky rozdiel tlaku vzduchu.
Rozsvietenie na červeno - významný rozdiel tlaku vzduchu(defekt).

Grafický displej / farebný displej:
Upozornenie na iný tlak vzduchu (tlak vzduchu v pneumatikách) sa zobrazí na displeji GID a CID pri rýchlosti 30 km/h, keď dôjde k odchylke zobrazením hlásenia:
- "Kontrola tlaku v pneumatikách - zadné ľavé" pri nízkom rozdiele tlaku vzduchu.
- "Pozor! - Ľavá zadná pneumatika defekt"" pri významnom rozdiele tlaku vzduchu.

Životnosť batérie snímača tlaku je 10 rokov alebo 160.000 km.
Aj napriek svojej robustnej konštrukcii a tepelneho namáhania, majú senzory tlaku v pneumatikách veľmi citlivý merací rozsah. Max. tlak sú snímače tlaku schopné merať až do 10,3 bar/150 psi s presnosťou 0,015 bar/0,2 psi s toleranciou ± 2%.

Všeobecné informácie:
Rezervné koleso nie je vybavené senzorom tlaku vzduchu v pneumatikách. Pri použití rezervy sú len ďalšie tri kolá monitorované. Pre rezervu sa zobrazí chybové hlásenie(alebo žltá kontrolka).
Pri použití kompletnej sadypneu bez senzorov tlaku v pneumatikách, nie je zobrazené žiadne chybové hlásenie. Systém v tomto prípade nie je pripravený.

Servis:
1. Pri výmene kolesa(so snímačom) alebo senzoru tlaku v pneumatikách, systém nie je potrebné na novo inicializovať.
2. Pri výmene kolesa, alebo snímače tlaku, že inicializácia prebieha automaticky po 3 minútach jazdy a pri rýchlosti najmenej 30 km/h.
3. V prípade použitia opravnej sady pre defekt, použitím tekutíny môže prísť k poškodeniu senzoru tlaku vzduchu.
4. Manuálne kontroly tlaku pneumatík vzduchu, nemôžu byť nahradené týmto systémom. Tlak v pneu by mal byť meraný 2x týždne manometrom.
5. Tesniace krúžky ventilou senzorov a ventilové vložky majú byť nahradené novými pri každej výmene pneumatík

1. Detektor čidiel pre prednú nápravu je umiestnený v podblatníku predného ľavého kolesa
2. Detektor čidiel pre zadnú nápravu je umiestnený v podblatníku zadného ľavého kolesa
Riadiaca jednotka(prijímač) pre systém monitorovania tlaku v pneumatikách sa nachádza v kufri(zadné el. centrum).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
iurai

Príspevok od používateľa iurai »

zaujimave.
by ma zaujimalo, ci ten system DDS je seriovo montovany.
a nakolko musi byt pneumatika vyfucana, aby to zachytilo zvysene otacky
Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

Príspevok od používateľa ferooo »

to RB: ja som podblatnik nestratil pri jazde, proste tam nebol asi odvtedy, co som kupil auto, ale zistil som to az teraz..
Musim teda este pokontrolovat ostatne prijimace a ci je v kufrovej casti skryta aj jednotka TPMS. Ak bude vsetko kde ma, tak dokupim zadny podblatnik a prijimac a malo by to frcat :)
ale teraz na to kaslem, vonku je riadna kosa, to by som v garazi umrzol..
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Myslím, že sériovo to nie je dávané, možno že do niektorých modelov s vysším stupňom výbavy. Alarm na defekt by mal byť zobrazený pri poklese tlaku v pneu o 0.6bar od referenčného(štandartného) tlaku.
Tento príspevok o funkcii TMPS som našiel na nemeckom fóre. Opísal to tam nejaký technický poradca pre to fórum (možno, že ten chlapík je priamo nejaký technik v Opli).

Pridávam ešte nejaké ďalšie informácie, ktoré som našiel v TISe. Chcel som sa pozrieť aj do manuálu od Vectry čo je tam o tom písané, ale nikde som ho nenašiel.

Pri každom zap/vyp zapalovania sa do pamäte uložia informácie pre jednotlivé pozície kolies

Varovanie a Alarm
1 stupeň: Varovanie
- zistený aktuálny tlak v pneu je -0.3bar
2 stupeň: Alarm
- zistený aktuálny tlak v pneu je -0.6bar
- meraný aktuálny tlak v pneu klesá viac ako 0.3bar/min
- alarm sa v prípade náhleho úniku tlaku pri prasknutí pneu aktivuje v dobe menšej ako 10s

Ak zistí systém v jednej alebo vo viac pneu rozdiel tlaku, dochádza k zobrazeniu týchto pneu s nesprávnym tlakom v displeji(otáčkomeru), alebo u vozidiel so systémom Check-Control v info-displeji. Predpoklad pre správnu funkciu systému je že všetky pneu boli nahustené predpísaným tlakom.

- Zobrazenie v displeji otáčkomeru (ak nie je Check-control)
Ak systém zistí (od rýchlosti cca 30km/h) v niektorej pneu rozdiel tlaku, dochádza k rozsvieteniu symbolu pre nesprávny tlak v pneu v displeji otáčkomeru s označením príslušnej pneu prostredníctvom šípky(šípka na obrázku auta ukáže na vadné koleso - predné, zadné, ľavé, pravé).
Rozsvietenie indikácie žltou farbou - malý rozdiel tlaku v pneu
Rozsvietenie indikácie červemou farbou - veľký rozdiel tlaku v pneu

- Zobrazenie v GID/CID displeji otáčkomeru (ak je Check-control)
Ak systém zistí (od rýchlosti cca 30km/h) v niektorej pneu rozdiel tlaku, dochádza k zobrazeniu symbolu autta v GID/CIDe pre nesprávny tlak v pneu s označením príslušnej pneu prostredníctvom šípky a konkrétneho tlaku v pneu (šípka na obrázku auta ukáže na vadné koleso - predné, zadné, ľavé, pravé).
Pri zobrazení môže byť popis
"Zkontrolovať tlak v pneu napr. vzadu vľavo" - malý rozdiel tlaku
alebo
"Pozor únik tlaku v pneu napr. vzadu vľavo" - veľký rozdiel tlaku

Ak sa zobrazí symbol pneu s výkričníkom v displeji otáčkomeru ide o indikáciu poruchy systému.

Riadiaca jednotka TMPS sa nachádza v zadnej časti el. centra v kufri:
- v modeli F48 sa nachádza na ľavej strane
- v modeli F68/F69 sa nachádza na pavej strane

Trochu som po tom pátral, lebo TMPS mám tiež v mojej Astre a chcel som zistiť ako to pracuje. V Astre/Zafire sa mi to zdá jednoduchšie, aj to krajšie zobrazuje. Tam sú iba tlakové senzory v pneu a riadiaca jednotka TMPS pod palubkou. Senzory s tlakom sa automaticky inicializujú a tlak v pneu je zobrazovaný v BC (ak sa prejde v GID/CIDe do BC/Tire pressure je tam stále zobrazovaný aktuálny tlak vo všetkých štyroch pneu s grafickým vyobrazením). Ale pri funkcii DDS(defekt) sa iba zosvieti kontrolka DDS na červeno(ale ibe pri autách, ktoré majú iba DDS bez TMPS).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

Príspevok od používateľa ferooo »

na letnych diskoch mam taketo ventilky:
Obrázok

Su to ventilky so senzormi tlaku, alebo len obyc? Je mozne to vobec takto rozoznat bez toho, aby som musel zhadzovat pneu?
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Na foto sú ventilky TMPS. Podľa tvaru drieku by mohli byť aj tvoje.

Obrázok
Naposledy upravil/-a RB v 04 Feb 2011, 22:22, upravené celkom 2 krát.
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
lubo098
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 1625
Dátum registrácie: 11 Sep 2008, 16:46
Auto: Iná značka
Bydlisko: Levice
Bydlisko: LV

Príspevok od používateľa lubo098 »

pekny popis funkcie :up:
Naposledy upravil/-a lubo098 v 04 Feb 2011, 13:08, upravené celkom 1 krát.
vectra a jeden pes uz je prec, ostala zena, dva psy pes a dcera...
Používateľov profilový obrázok
ferooo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 480
Dátum registrácie: 19 Okt 2010, 14:08
Auto: !! Zmeň si model auta !!
Bydlisko: Pov.Bystrica

Príspevok od používateľa ferooo »

jednu gumu som zhodil a ventil so senzorom tam nebol, len klasicky. Ostatne sa mi nechcelo zhadzovat, takze neviem ci som len natrafil na koleso bez senzoru, alebo nebol senzor ani v jednom..
Kola som uz aj tak predal, dnes si idem pre Evo Star :bash:
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Zaujímavé, že nemáš TMPS ventilky. Možno dotyčný predal(vymenil) kolesá s TMPS ventilmi. Ale kedže máš snímače v podblatníkoch, mal by si mať systém TMPS. Keď si dáš nové disky a osadíš do nich TMPS ventily, mohol by si TMPS systém sprevádzkovať (škoda nevyužiť, teda ak je úplný).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

lubo098 napísal:obrazok od RB
pekny popis funkcie :up:


Díky, už som na to prišiel, kde robím chybu pri vkladaní obrázku (vkladal som URL-obrázku priamo z prehliadača - vtedy nenačítalo obr., keď som vložil som URL-vo vlastnostiach obr. načítalo v pohode).
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
ximo
Pravidelný užívateľ
Pravidelný užívateľ
Príspevky: 60
Dátum registrácie: 05 Apr 2010, 08:53
Auto: Vectra C
Bydlisko: Kysucké Nové Mesto
Bydlisko: KNM

Príspevok od používateľa ximo »

menili ste už niekto batérie?
VECTRA C GTS Automat 2006 (110 kW)
Používateľov profilový obrázok
RB
Bronzový užívateľ
Bronzový užívateľ
Príspevky: 103
Dátum registrácie: 03 Okt 2008, 10:57
Auto: Insignia
Bydlisko: Nitra
Bydlisko: Nitra

Príspevok od používateľa RB »

Batérie sa nemenia, mení sa celý ventil (batéria s ventilom je zlysovaná v jednom celku)
Insignia 2.0T 4x4, OPC paket
Ex - Astra H 1.8 Cosmo
Napísať odpoveď

Návrat na "VECTRA - PODVOZOK/BRZDY"