LPG(postrehy)- ASTRA/ZAFIRA/MERIVA/INSIGNIA 1.4T 140k
Napísané: 29 Dec 2013, 00:49
úprava 28.1.2015
Keďže počet potenciálnych záujemcov najmä o LPG astru rastie a už niektorí mi písali, aby som im opísal svoje postrehy a týka sa to viac menej stále toho istého, tak by som to chcel spísať všetko, by sa mohlo týkať LPG-čka dodávaných do modelov ASTRA/ZAFIRA/MERIVA/INSIGNIA.
Chcel by som túto tému mať viacemenej ako informačnú s tým, že by sa záujemcovia mohli pýtať nejaké dodatočné veci, na ktoré som buď zabudol alebo to nepochopili z toho, čo som napísal. Je tu fakt všetko, čo som doposiaľ riešil a písal.
Nerobte tu, prosím, z toho diskusiu o tom, že prečo si ten a ten myslí, že radšej dízel a pod. Takýchto tém je tu už dosť, kde sa hádame ohľadom toho, čo kto preferuje, tak si neFLAMujme ďalší topic a nech sa pýtajú tí, čo to vážne potrebujú a majú záujem!!! ĎAKUJEM
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SPOTREBA
Spotrebu mám v podpise alebo klik tu SPRITMONITOR
tam mám všetky spotreby aké som doposiaľ mal, teda od leta 2012, sú tam aj všetky možné režimy jazdy.
NÁDRŽ úprava
Nádrž je miesto rezervy. Objem je 49litrov. Ale plynová nádrž sa dá naplniť do cca 80% svojho objemu, čo znamená cca 39-40litrov, ktoré možno reálne natankovať. ST má vybratie na rezervu oveľa hlbšie(vojde tam plnohodnotná rezerva), hatchback má len na dojazdovú rezervu a tak nádrž vytŕča viac do kufra a treba počítať s tým, že to dvihne podlahu kufra asi o 10-15cm. STčko to má len asi 5cm, čo nie je žiadna katastrofa.
Nádrž do ST má len 36L. Nečakal som takýto krok, keďže miesta je tam dosť, ale asi by to zbytočne dvihlo celú podlahu.
DOJAZD
dojazd mi na dlhšie trate vie vyjsť aj na 450-500km, prípadne s veľmi ľahkou nohou aj ponad 500km. ak natankujem za 60centov/liter pri spotrebe 8l, tak to vychádza na 4,8eur/100km.
takže na to, že je to celkom agilný benziňák na plyn, tak sa dá jazdiť svižne, pošalieť sa, netreba riešiť DPF, vstrekovače a pod ako u dízlov. ja s tým chodievam pravidelne PP-BRNO naložený až po strop, 4-5 ľudí v aute a takým občas pohodovým, občas agílnym a občas trošku agresívnym štýlom si udržiavam stabilný priemer. v meste to nevybieha nejako extra vysoko, čo mi max vyšlo tak cca 8,5eur/100km.
ŠTARTOVANIE
Štartuje sa vždy na benzín, LPG sa prepína podľa teploty v obehu v motore. je tam nastavené na určitú teplotu, zapína sa to v lete tak do minútky max(ak auto stálo napr. cez noc,resp. viac hodín bez štartovania), ak je motor teplý, tak sa to prepína takmer okamžite, stačí ťuknúť do pedálu alebo sa rozbehnúť a prepína hneď. v zime to závisí od tuhosti mrazu(ale tak do 2-4km max, čakať kým sa ohreje na voľnobeh sa moc neoplatí). kedykoľvek sa dá prepínať palivo hore-dole, ak dojde plyn tak skoro nepozorovateľne to prepne na benzín.
Pri štartovaní odporúčam vypnúť kúrenie, vlastne všetky ventilátory. Prepnutie tak trvá niekedy oveľa kratšie. Ja nechávam aj padnúť otáčky, pretože mi ináč hvízda tak trošku nezdravo turbo, takže je to jedno s druhým
PALUBNÝ PC úprava
BC, ktorý sa z počiatku predaja LPG nedal spustiť je už možné aktivovať aktualizáciou SW. Kto si však kúpi nový model, BC už aktivovaný má. Zrejme bolo veľa dotazov na chýbajúci BC pri LPG verzii, tak sa pochlapili. Má 7 funkcií (2 počítadla km, digitálny tachometer, priemernú rýchlosť, odhadovaný dojazd, okamžitú spotrebu, priemernú spotrebu zvlášť pre benzín a zvlášť pre LPG- stav sa mení po prepnutí na dané palivo).
STAV PALIVA
indikátor je rovnaký pre oba palivá. Je len jeden ukazovateľ stavu paliva(budík na prístrojovke), prepne sa napr. na plyn a ručička prebehne na taký stav, aký je v nádrži na plyn. Plyn má svoje vlastnosti a napr. v zime vie poblázniť palivomer trošku viac. Stalo sa mi, že mi klesla ručička za týždeň státia o 1/4 dole. Ale iný vplyv to nemá. Ten stav plynu sa vie poblázniť aj státim do kopca
TEMPOMAT
Dostal som dotazy na osadenie tempomatu v prípade, že sa do auta namontuje LPG. V niektorých showroomoch na Slovensku podávajú „poplašné“ správy o tom, že sa tempomat namontovať nedá. Je to somarina, tempomat normálne pri vyšších výbavách dávajú štandardne, nezávisí na palive. Treba sa však na to spýtať, ale nemyslím si, žeby ho nemontovali.
MIEŠANIE BENZÍN/PLYN, resp. DOMIEŠAVANIE ZMESÍ
o chladení, resp. o domiešavaní s benzínom neviem. jediné čo som si všimol, tak možno sa mi pohla ručička s benzínom keď som šiel na LPG plný kotol vo vysokých otáčkach. ale to si nie som tiež absolútne istý. nikde som sa s tým nestretol/nedočítal, mne benzín z nádrže pri normálnom aj svižnejšom jazdení neubúda.
MOTOR
motor je upravený- zosilnená hlava, upravené sedlá ventilov, pokované ventily a piesty a všetko k tomu, čo bráni plynu ničiť viacej motor.
VÝKON
rozdiel medzi palivami je žiaden, prípadne tak malinký, že to nejde postrehnúť bez nejakého merania. ak sa naučí RJ nedobre hodnoty, tak to nemusí šliapať až tak dokonale.
čo sa týka celkovej dynamiky s daným motorom, tak ten motor je na to autíčko úplne v pohode. zo začiatku som sa ho bál vytáčať viac ako nad 4000ot/min, takže som sa trošku obával skúšať z ostra dynamiku môjho konkrétneho vozidla. keď boli tie kruté horúčavy toto leto a dusno, tak sa mu až tak nechcelo. stačilo, že zašlo slnko, znížila sa teplota o cca 5 stupňov a zrazu som mal pod zadkom iné auto. ale to je tak so všetkými autami. viem s tým ťahať 200 po diaľnici, keď sa chcem ponaháňať, viem s tým ísť za smiešne peniaze na spotrebu.
„Ródeo“ začína pri 3000-4000ot/min. tlačí 200Nm 1900-4900ot/min. benzín je dynamický, dízel značne silový, preto sa môže zdať, že to až tak nejde, akoby si človek predstavoval. Ale je to len klam spôsobený tým, že to má jednak dlhú prevodovku a jednak si človek absolútne neuvedomí ako rýchlosťou vlastne ide a ja toto niekedy dosť oceňujem, pretože ani pri 160tke si neuvedomím, že idem vlastne toľko a vydržím dlhšie oddýchnutý.
po okreskách idem okolo 100-105, dám 6 a klepe okolo 2000-2100ot/min, na diaľnici pri 120 okolo 2300-2400, pri 130 okolo 2700, v meste 55-60 a okolo 1600-1800ot/min. auto dokáže v pohode zrýchľovať.
máme doma aj 1.4 100k a je to o dosť slabšie. astra zvláda aj 1.6tku 115k, dá sa to, ale raketa to nebude. no na normálne presúvanie z bodu do bodu, je to postačujúce. STčka sa netreba báť, motor to zvládne aj naložený, aj keď je auto ťažké samo o sebe.
SERVIS
Servis tiež nestojí veľa, odporúčam sa pýtať vopred na výmenu oboch filtrov na plyn- ako na kvapalnú fázu, tak na plynnú fázu. stoja dokopy asi 40-45eur(35-40eur na plynnú, 4-6eur na kvapalnú), odporúčam vymieňať oba naraz, aj keď na kvapalnú fázu sa mení až po 20t km, ale kvôli 5eurám sa neoplatí ísť do servisu vymieňať filter. V PP nevedeli, čo za filter chcem vymeniť, že oni o tom na kvapalnú fázu ani nevedia, že sa má meniť a je to dosť podstatný filter. ak ho prerazí kal z nádrže, tak to zanesie systém. myslím si, že zbytočné starosti kvôli 5 eurám. dá sa kúpiť hocikde, v každom shope s LPG vecami.
DOPLNKOVÁ VÝBAVA
*A8Z - Prémiová sada pre predné svetlá - AFL, resp. LPBW Sada Conect
do astry to problém nie je. do zafiry tourer sa pri PLYNE dorobiť nedajú(dôvod neznámy) takže zafira tourer bez AFL.
*Systém Start&Stop
systém S&S moc neodporúčam. každú chvíľu sa motor vypína a znova štartuje. takže ušetrené pár korún na benzín, ale odíde štartér alebo niečo s tým súvisiace za pár stovák eur. čo sa týka konkrétne LPG, S&S sa pri LPG namontovať aj tak !!!NEDÁ!!!
PARKOVANIE V GARÁŽI, OBMEDZENIA
parkovanie v garáži? ak má človek svoju garáž, niet problém. ak je niekde pod budovou podzemné parkovisko, tak pokiaľ si človek dá na okno nálepku(zo zákona povinná), tak vstup je zakázaný, pretože v prípade havárie systému začne PropanButan unikať a je dosť ťažký, takže sa drží pri zemi a ťažko sa rozpúšťa, vyparí/. ak má človek nové auto a trúfa si bez tej ohavnej nálepky, tak môže parkovať kde len chce. problém nastáva, že ak sú na pumpe policajti, tak sa neoplatí tankovať plyn pred nimi, pretože si to radi skontrolujú a pokutujú, ak chýba nálepka na zadnom okne. z vlastnej skúsenosti viem ale povedať, že v mojom prípade hasičom trvalo asi 20-30min, kým prišli na to, že tam mám LPG a aj to len náhodou, pretože pri obzeraní si motorového priestoru prišli na to, že sú tam nejaké hadice navyše(zrejme).
Keďže počet potenciálnych záujemcov najmä o LPG astru rastie a už niektorí mi písali, aby som im opísal svoje postrehy a týka sa to viac menej stále toho istého, tak by som to chcel spísať všetko, by sa mohlo týkať LPG-čka dodávaných do modelov ASTRA/ZAFIRA/MERIVA/INSIGNIA.
Chcel by som túto tému mať viacemenej ako informačnú s tým, že by sa záujemcovia mohli pýtať nejaké dodatočné veci, na ktoré som buď zabudol alebo to nepochopili z toho, čo som napísal. Je tu fakt všetko, čo som doposiaľ riešil a písal.
Nerobte tu, prosím, z toho diskusiu o tom, že prečo si ten a ten myslí, že radšej dízel a pod. Takýchto tém je tu už dosť, kde sa hádame ohľadom toho, čo kto preferuje, tak si neFLAMujme ďalší topic a nech sa pýtajú tí, čo to vážne potrebujú a majú záujem!!! ĎAKUJEM
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SPOTREBA
Spotrebu mám v podpise alebo klik tu SPRITMONITOR
tam mám všetky spotreby aké som doposiaľ mal, teda od leta 2012, sú tam aj všetky možné režimy jazdy.
NÁDRŽ úprava
Nádrž je miesto rezervy. Objem je 49litrov. Ale plynová nádrž sa dá naplniť do cca 80% svojho objemu, čo znamená cca 39-40litrov, ktoré možno reálne natankovať. ST má vybratie na rezervu oveľa hlbšie(vojde tam plnohodnotná rezerva), hatchback má len na dojazdovú rezervu a tak nádrž vytŕča viac do kufra a treba počítať s tým, že to dvihne podlahu kufra asi o 10-15cm. STčko to má len asi 5cm, čo nie je žiadna katastrofa.
Nádrž do ST má len 36L. Nečakal som takýto krok, keďže miesta je tam dosť, ale asi by to zbytočne dvihlo celú podlahu.
DOJAZD
dojazd mi na dlhšie trate vie vyjsť aj na 450-500km, prípadne s veľmi ľahkou nohou aj ponad 500km. ak natankujem za 60centov/liter pri spotrebe 8l, tak to vychádza na 4,8eur/100km.
takže na to, že je to celkom agilný benziňák na plyn, tak sa dá jazdiť svižne, pošalieť sa, netreba riešiť DPF, vstrekovače a pod ako u dízlov. ja s tým chodievam pravidelne PP-BRNO naložený až po strop, 4-5 ľudí v aute a takým občas pohodovým, občas agílnym a občas trošku agresívnym štýlom si udržiavam stabilný priemer. v meste to nevybieha nejako extra vysoko, čo mi max vyšlo tak cca 8,5eur/100km.
ŠTARTOVANIE
Štartuje sa vždy na benzín, LPG sa prepína podľa teploty v obehu v motore. je tam nastavené na určitú teplotu, zapína sa to v lete tak do minútky max(ak auto stálo napr. cez noc,resp. viac hodín bez štartovania), ak je motor teplý, tak sa to prepína takmer okamžite, stačí ťuknúť do pedálu alebo sa rozbehnúť a prepína hneď. v zime to závisí od tuhosti mrazu(ale tak do 2-4km max, čakať kým sa ohreje na voľnobeh sa moc neoplatí). kedykoľvek sa dá prepínať palivo hore-dole, ak dojde plyn tak skoro nepozorovateľne to prepne na benzín.
Pri štartovaní odporúčam vypnúť kúrenie, vlastne všetky ventilátory. Prepnutie tak trvá niekedy oveľa kratšie. Ja nechávam aj padnúť otáčky, pretože mi ináč hvízda tak trošku nezdravo turbo, takže je to jedno s druhým
PALUBNÝ PC úprava
BC, ktorý sa z počiatku predaja LPG nedal spustiť je už možné aktivovať aktualizáciou SW. Kto si však kúpi nový model, BC už aktivovaný má. Zrejme bolo veľa dotazov na chýbajúci BC pri LPG verzii, tak sa pochlapili. Má 7 funkcií (2 počítadla km, digitálny tachometer, priemernú rýchlosť, odhadovaný dojazd, okamžitú spotrebu, priemernú spotrebu zvlášť pre benzín a zvlášť pre LPG- stav sa mení po prepnutí na dané palivo).
STAV PALIVA
indikátor je rovnaký pre oba palivá. Je len jeden ukazovateľ stavu paliva(budík na prístrojovke), prepne sa napr. na plyn a ručička prebehne na taký stav, aký je v nádrži na plyn. Plyn má svoje vlastnosti a napr. v zime vie poblázniť palivomer trošku viac. Stalo sa mi, že mi klesla ručička za týždeň státia o 1/4 dole. Ale iný vplyv to nemá. Ten stav plynu sa vie poblázniť aj státim do kopca
TEMPOMAT
Dostal som dotazy na osadenie tempomatu v prípade, že sa do auta namontuje LPG. V niektorých showroomoch na Slovensku podávajú „poplašné“ správy o tom, že sa tempomat namontovať nedá. Je to somarina, tempomat normálne pri vyšších výbavách dávajú štandardne, nezávisí na palive. Treba sa však na to spýtať, ale nemyslím si, žeby ho nemontovali.
MIEŠANIE BENZÍN/PLYN, resp. DOMIEŠAVANIE ZMESÍ
o chladení, resp. o domiešavaní s benzínom neviem. jediné čo som si všimol, tak možno sa mi pohla ručička s benzínom keď som šiel na LPG plný kotol vo vysokých otáčkach. ale to si nie som tiež absolútne istý. nikde som sa s tým nestretol/nedočítal, mne benzín z nádrže pri normálnom aj svižnejšom jazdení neubúda.
MOTOR
motor je upravený- zosilnená hlava, upravené sedlá ventilov, pokované ventily a piesty a všetko k tomu, čo bráni plynu ničiť viacej motor.
VÝKON
rozdiel medzi palivami je žiaden, prípadne tak malinký, že to nejde postrehnúť bez nejakého merania. ak sa naučí RJ nedobre hodnoty, tak to nemusí šliapať až tak dokonale.
čo sa týka celkovej dynamiky s daným motorom, tak ten motor je na to autíčko úplne v pohode. zo začiatku som sa ho bál vytáčať viac ako nad 4000ot/min, takže som sa trošku obával skúšať z ostra dynamiku môjho konkrétneho vozidla. keď boli tie kruté horúčavy toto leto a dusno, tak sa mu až tak nechcelo. stačilo, že zašlo slnko, znížila sa teplota o cca 5 stupňov a zrazu som mal pod zadkom iné auto. ale to je tak so všetkými autami. viem s tým ťahať 200 po diaľnici, keď sa chcem ponaháňať, viem s tým ísť za smiešne peniaze na spotrebu.
„Ródeo“ začína pri 3000-4000ot/min. tlačí 200Nm 1900-4900ot/min. benzín je dynamický, dízel značne silový, preto sa môže zdať, že to až tak nejde, akoby si človek predstavoval. Ale je to len klam spôsobený tým, že to má jednak dlhú prevodovku a jednak si človek absolútne neuvedomí ako rýchlosťou vlastne ide a ja toto niekedy dosť oceňujem, pretože ani pri 160tke si neuvedomím, že idem vlastne toľko a vydržím dlhšie oddýchnutý.
po okreskách idem okolo 100-105, dám 6 a klepe okolo 2000-2100ot/min, na diaľnici pri 120 okolo 2300-2400, pri 130 okolo 2700, v meste 55-60 a okolo 1600-1800ot/min. auto dokáže v pohode zrýchľovať.
máme doma aj 1.4 100k a je to o dosť slabšie. astra zvláda aj 1.6tku 115k, dá sa to, ale raketa to nebude. no na normálne presúvanie z bodu do bodu, je to postačujúce. STčka sa netreba báť, motor to zvládne aj naložený, aj keď je auto ťažké samo o sebe.
SERVIS
Servis tiež nestojí veľa, odporúčam sa pýtať vopred na výmenu oboch filtrov na plyn- ako na kvapalnú fázu, tak na plynnú fázu. stoja dokopy asi 40-45eur(35-40eur na plynnú, 4-6eur na kvapalnú), odporúčam vymieňať oba naraz, aj keď na kvapalnú fázu sa mení až po 20t km, ale kvôli 5eurám sa neoplatí ísť do servisu vymieňať filter. V PP nevedeli, čo za filter chcem vymeniť, že oni o tom na kvapalnú fázu ani nevedia, že sa má meniť a je to dosť podstatný filter. ak ho prerazí kal z nádrže, tak to zanesie systém. myslím si, že zbytočné starosti kvôli 5 eurám. dá sa kúpiť hocikde, v každom shope s LPG vecami.
DOPLNKOVÁ VÝBAVA
*A8Z - Prémiová sada pre predné svetlá - AFL, resp. LPBW Sada Conect
do astry to problém nie je. do zafiry tourer sa pri PLYNE dorobiť nedajú(dôvod neznámy) takže zafira tourer bez AFL.
*Systém Start&Stop
systém S&S moc neodporúčam. každú chvíľu sa motor vypína a znova štartuje. takže ušetrené pár korún na benzín, ale odíde štartér alebo niečo s tým súvisiace za pár stovák eur. čo sa týka konkrétne LPG, S&S sa pri LPG namontovať aj tak !!!NEDÁ!!!
PARKOVANIE V GARÁŽI, OBMEDZENIA
parkovanie v garáži? ak má človek svoju garáž, niet problém. ak je niekde pod budovou podzemné parkovisko, tak pokiaľ si človek dá na okno nálepku(zo zákona povinná), tak vstup je zakázaný, pretože v prípade havárie systému začne PropanButan unikať a je dosť ťažký, takže sa drží pri zemi a ťažko sa rozpúšťa, vyparí/. ak má človek nové auto a trúfa si bez tej ohavnej nálepky, tak môže parkovať kde len chce. problém nastáva, že ak sú na pumpe policajti, tak sa neoplatí tankovať plyn pred nimi, pretože si to radi skontrolujú a pokutujú, ak chýba nálepka na zadnom okne. z vlastnej skúsenosti viem ale povedať, že v mojom prípade hasičom trvalo asi 20-30min, kým prišli na to, že tam mám LPG a aj to len náhodou, pretože pri obzeraní si motorového priestoru prišli na to, že sú tam nejaké hadice navyše(zrejme).