Strana 1 z 1

2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:27
od používateľa Kajo
Mohli by sme si o ňom trochu popísať.

- životnosť
- prejavy poruchy a prečo sa to stane
- správne zaobchádzanie
- výmena za jednohmotový, čo prinesie
- osobitosti výmeny
- je možný repas?
- čo hrozí pri poškodenom zotrvačníku?

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:30
od používateľa mysiaq
kedze mi na subarke piskal a teraz sa zistilo ze to najlepsie uz ma za sebou navrhli mi nahradu jednohmotu namiesto dvojhmoty... potom popisem postrehy

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:39
od používateľa Kajo
Ja by som to nerobil.
Niektoré prevodovky sú na to citlivé, vraj im tie vibrácie škodia. Taktiež dulo má zlú skúsenosť.
Ak sa tak však rozhodneš, je potrebné k jednohmote dať aj odpruženú lamelu (2 hmota má neodpruženú).

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:42
od používateľa mysiaq
je to komplet nahrada aj so spojkou... montuju to uz dlho a zatial si to vraj kazdy pochvaluje... co som cital aj na forach taktiez bez problemov...

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:48
od používateľa Kajo
Viem viem, myslím, že Valeo to ponúka.
U benzínu ešte ako tak, ale u dízla by som sa naozaj bál.
Spomalenia a zýchlenia otáčania kľukovky u dízla sú veľké.

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 06 Máj 2013, 23:51
od používateľa mysiaq
tak u dizlu su ine sily, tam by som asi nechal vsetko povodne, ale kedze u benzinu su povacsinou jednohmoty tak nemyslim zeby umna mal byt nejaky problem... oprobujem uvidim... :) uz som rozhodnuty... rozhodne nevysolim neviem aku palku za dvojhmotu ;) sak potom vyskusas a zhodnotis...

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 07 Máj 2013, 21:39
od používateľa Luisile
Ako to vlastne funguje a čo sa tam opotrebuvava?

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 07 Máj 2013, 22:41
od používateľa Kajo
Ako to funguje?
Dva zotrvačníky capnuté k sebe, jeden aj druhý má také zarážky, medzi ktorými sú dlhé (20cm) pružiny.
Keby si pohyboval dvoma časťami proti sebe na jednu alebo druhú stranu, vždy jedna pružina sa stláča.
Jedna strana zotrvačníka je spojená s kľukovkou a druhá sa cez lamelu spája s prevodovkou.
Takže prepojenie motor-prevodovka je mäkké, taktiež zrýchlenia a spomalenia kľukovky sa neprenášajú do pohonu a navyše zotrvačné sily vracajúceho sa zotrvačníka proti pohybu motora a znižujú tak jeho chvenie - motor je tichší.
Radové šesťvalce majú niekedy 2 dvojhmotové zotrvačníky, ja som to mal na BMW tak.
Je to preto, lebo kľukovka je dlhá.

A čo sa tam opotrebováva?
To neviem, to by mohol niekto povedať, kto to videl.
Viem si predstaviť, že pružiny sa zlomia a ložisko sa zoderie.

Obrázok

Poškodenie:
Obrázok

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 07 Máj 2013, 23:01
od používateľa klepeto
DMF - Double Mass Flywheel
Ako už názov hovorí, tento zotrvačník sa skladá z dvoch častí, ktoré nie sú pevne spojené a sú odpružené pružinou/pružinami.
Jeho hlavnou úlohou je znižovať momentové vibrácie z motora - to potom prispieva jednak ku komfortu chodu motora/auta a tiež to chráni ostatné komponenty, ktoré sú pevne spojené s motorom - napríklad prevodovka.
Problémy vznikajú pri opotrebovaní pružín - tie sú jednak po čase skrátené/stlačené a jednak sa stávajú mäkšími. To má za následok nedostatočné pruženie medzi dvomi hmotami zotrvačníka a narážanie až na dorazy. Prejavuje sa predovšetkým zvukovo - najvhodnejšie je ho vyskúšať tak, že motor na stojacom aute vytočíte na aspoň cca 2000 otáčok a pustíte plyn - pri spomaľovaní otáčok treba počúvať, či niečo neklepe - dve hmoty zotrvačníka do seba narážajú.
Odídená dvojhmota sa potom prejaví na zvýšených vibráciách od motora, klepotavom zvuku.
Tieto zvýšené vibrácie majú za následok väčšie opotrebenie spojky, prevodovky a motora ako celku. Nadmerné nekontrolované vibrácie odpíšu každý stroj.
Najhoršie na dvojhmotu je podtáčanie motora - pri nízkych otáčkach sú momentové kmity najvýraznejšie.
Výkonné naftové motory sú kvázi ohrozenejšie pri neskúsených/nevedomých užívateľoch - aj pri nízkych otáčkach majú stále dosť sily na zrýchľovanie. Podvedome sa tak môže zdať, že nízke otáčky motoru nevadia - ale odnesie si to dvojhmota.
Tiež je klasickým zvykom pri vypnutí motora zaradiť jednotku/spiatočku, "oprieť" auto do prevodového stupňa a potom zatiahnuť ručku. Toto pri dvojhmote povedie k totálne tragicky rýchlemu odchodu dvojhmoty, pretože pružiny počas státia budú neustále stlačené. Takže autá s DMF treba parkovať na ručke a až po zatiahnutí ručky zaradiť ako poistku prevodový stupeň.
Rovnako je zvykom pred križovatkou brzdiť motorom a podraďovať dajme tomu do trojky a dobrzďovať motorom. To sa samozrejme aj s DMF dá, ale tam by som odporúčal aj medziplyn kvôli miernemu vyrovnaniu otáčok na dvoch stranách spojky - veľký rozdiel otáčok by opäť nadmerne namáhal DMF.

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 08 Máj 2013, 10:15
od používateľa lubo22
klepeto dik za vysvetlenie. teoreticky som vedel vsetko co si spomenul iba obrem toho podradovania. sem tam podradim v 90-tke do trojky ked chcem predbiehat niekoho co ide pomalsie. vobec ma to nenapadlo ze by to vadilo dvojhmote

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 08 Máj 2013, 11:32
od používateľa Kajo
Vôbec jej to nevadí, keď zladíš otáčky motora s kolesami, keď to necukne.

Čítal som vyjadrenie nejakého vw technika k tomu, prečo odchádzajú tie 2hmoty.
Pri dlhodobej jazde s nízkymi otáčkami motora vraj dochádza k tepelnému preťaženiu systému. (???)

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 08 Máj 2013, 19:07
od používateľa klepeto

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 09 Máj 2013, 21:17
od používateľa Luisile
Diki :ok: :ok:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 10 Máj 2013, 09:15
od používateľa dulo
Omega MV6, manuál, štandartne dvojhmota, má už 406 tis. km a žiadny problém....

samozrejme, radí ja jemne, bez kopancov, chýba však "športový" pocit zaradenia rýchlosti.

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Napísané: 26 Máj 2013, 10:25
od používateľa EsTo
Myslíš ten kopanec z jednotky do dvojky ? :udrety: Poznám... :P