Čaute "clubáci". Chcem sa podeliť so skúsenosťami pri výmene brzdovej kvapaliny a tyčiek stabilizátora v domácich podmienkach. Pri prejazde v menších rýchlostiach spolujazdcovou stranou po nerovnostiach som počul akési divné klepanie a nevedel som na 100% čo to je(čapy,tyčky,uloženie...). Zistil som to tak, že v garáži som sa rukou poza koleso chytil tyčky stabilizátora v mieste kde je ten malý guľový čap hore a dolu a poprosil som otca nech rozkýve auto hore dolu na opačnej strane-hneď som cítil vôľu a najväčšia bola na vodičovej strane-čiže pri rozhúpaní spolujazdcovej strany sa ozývalo také ťukanie a išlo to z vodičovej tyčky. Toľko môj spôsob zistenia, možno pomôže aj niekomu inému. Tyčky som teda objednal a na druhý deň som mal obe v cene 25,75€ za obe značky DELPHI. Pri výmene som si auto zdvihol a dal som dolu všetky 4 kolesá,lebo som vymieňal aj brzdovú kvapalinu. Asi každého napadne, že je dobré minimálne hodinu pred výmenou a povoľovaním skrutiek nastriekať ich WD,Konkorom alebo stačí aj obyčajná stará brzdová kvapalina a kvapnúť na skrutku. Výmena tyčiek pri súčasne zdvihnutom celom aute je dá sa povedať hračka-potrebný je vidlicový kľúč č.19(na pridržanie skrutky čapu) a gola č.19 alebo č.18(18tka je väčšinou už na menených tyčkách). Horný čap je ľahko dostupný takže tam problém nieje, ale spodný je horšie dostupný a golou tam človek asi nepretočí o viac ako 1-2 zúbky. Stačí teda nejak povoliť maticu- ja som si medzi rameno a stabilizátor podložil hranol aby mi toľko pri povoľovaní stabilizátor nepružil. Keď som maticu povolil, už stačilo len vidlicovým kľúčom pretáčať zo zadnej strany ten čap. Potom už len vybrať starú tyčku pridvihnutím ramena a nasadiť novú a utiahnuť. To isté aj na druhej strane.
Potom som vymieňal aj brzdovú kvapalinu- takisto aj odvzdušňováky je treba niečím nastriekať pred povoľovaním. Postup odvzdušnenia je aj v knihe Ako na to. Odvzdušňujeme v poradí-zadné pravé,zadné ľavé,predné pravé ,predné ľavé-v smere jazdy. Potom je treba dobrým nástavcom-gola č.8 a gola č.9 obehnúť všetky odvzdušňováky a trošu ich povoliť a aj naspäť zatiahnuť ale menej aby nebola ťažká manipulácia očkovým kľúčom. Potom už len nachystať si očkové kľúče č.8 dozadu č.9 dopredu, priesvitnú hadičku, nádobu so starou kvapalinou a novú kvapalinu. Z vyrovnávacej nádržky treba vytiahnuť starú kvapalinu-napríklad striekačkou a doliať novou do MAX. Potom je potrebný jeden pomocník, ktorý bude šliapať na brzdový pedál. Založíme si očkový kľúč na odvdušňovák,natiahneme na hlavičku hadičku, ponoríme jej koniec do nádobky s kvapalinou(starou) a umiestníme trošku vyššie ako je odvzdušňovák. Pomocník našľape na bdzový pedál-napumpuje tlak a podrží-vtedy povolíme odvzdušňovák a cez hadičku pretečie nejaké množstvo kvapaliny-možno aj s bublinkami vzduchu,odvdzušňovák zatiahneme. Opakovať je dobré až kým netečie z každého odvzušňováka pekná číra nová kvapalina(DOT4). Nakoniec,ešte obehnúť všetky odvzdušňováky a dotiahnuť.
Ja som pri tej príležitosti ešte stihol očistiť brzdiče a všetky kotúče a nastriekať ich farbou odolnou voči vysokým teplotám- žiadne kanárikovanie,stred kotúča zinkovou-šedé, a brzdiče hliníkovou- pekné strieborné.
Keďže som ešte stíhal v tom dni, rozhodol som sa, že prerobím prechodku na airbag pod sedadlom spolujazdca ale to už bola iná kapitola.
Toľko moje skúsenosti s výmenou- čistý čas aj s odvzdušnením spojky a všetkým čistením a pod-4hodiny.
Auto bolo-Opel Astra G,hatchback,4xkotúč,1,6-X16SZR