Pripájam pár fotiek ako som to vyčistil.
Aby nedošlo k nejasnostiam pridávam obrázok že o čo sa tu jedná. Je to panel automatickej klímy Vectra C.
Čo budeme potrebovať. Niečo na vybratie panela z auta. Spájkovačku s nastavitelnou teplotou hrotu. Medený pásik na odstraňovanie cínu alebo odsávačku. Orezávací nôž alebo skalpel. Pevnú ruku.
UPOZORNENIE! v žiadnom prípade nepoužívajte trafospájku
1. Po vybratí z auta panel rozoberieme a vyberieme plošák, nesú tam žiadne záludnosti, všetko je nacvakané na zaisťovacích háčikoch. Tu si môžeme všimnúť rozdiel vo veľkosti stredného a krajného enkodéru.
2. Nastavíme na spájkovačke teplotu 300-320 °C. Vzhľadom na veľmi kvalitný cín ktorý bol pri výrobe použitý je potrebná vyššia teplota, bežne býva 250 °C. Medeným pásikom odstránime cín z kontaktov. Na jednej strane sú dva, na druhej tri. Z bokov kde je prispájkovaná kostra cín nemusíme odsávať.
3. Orezávačom alebo lepšie by bolo skalpelom opatrne oddelíme kontakty enkodéru od plošáku. Pri tomto úkone treba dávať veľký pozor aby sme nepoškodili plošný spoj alebo ostatné súčiastky. Pokývaním enkodéru sa uistíme že všetky kontakty (5) sú oddelené od plošáku. Je to veľlmi dôležité lebo pri ďalšom kroku by mohlo prísť k odtrhnutiu cesty alebo kontaktu.
4. Otočíme plošný spoj, chytíme enkodér a opatrne ho ťaháme od plošného spoja. Z druhej strany vložíme spájkovačku do otvoru kde je prispájkovaná kostra enkodéru. Enkodér nakloníme do strany a to isté spravíme na druhej strane.
5. Malým šrobovákom rozoberieme enkodér. Spodná plastová časť sa dá rozdeliť na dve časti kde v spodnej je tlačidlo.
6. Rozobratý enkodér. Na krúžkoch je vidieť značná oxidácia.
7. Napružíme kontakty. Ja to robievam kružítkom, je to môj obľúbený nástroj. Dosadacie plochy kontaktov nebrúsime, maximálne keď je to nevyhnutné tak zo 6000kou šmirglom. Kontakty oproti som len trošku prebehol kružítkom naprieč vyjazdeným trasám. Vazelínu tam radšej nechajte, bráni rýchlemu opotrebeniu kontaktov.
8. Vyčistíme pliešky a kontakty na ktoré dosadajú. Ak to budete robiť tekutým práškom nezabudnite to potom vyčistiť najlepšie liehovým sprejom.
9. Enkodér zložíme späť ako bol, pozor nechytať vyčistené kontakty holými rukami. Prispájkujeme ho na pôvodné miesto, zložíme a vrátime do auta.
Aká je životnosť takto opraveného enkodéra zatiaľ neviem ale hádam to nejaký rok vydrží. Zatiaľ budem hľadať náhradu.