čiže, ak si dám do Vectry B, C(či do iného modelu kde sa zároveň montovali aj halogénové aj xenónové svetlá) originál xenón montovaný(výrobcom) do daného vozu so všetkými súčasťami(reflektory, výbojky, štartéry, kabeláž, ostrekovače, gyroskopy), ďalší postup by mal byť:
1. osloviť výrobcu, alebo zástupcu výrobcu motorového vozidla, aby vydal doklad o zhode - čiže homologizáciu, či podobnosti(predpokladám, že bude treba návšteva a posúdenie montáže, prestavby)
2. návšteva odboru dopravy(nie DI) s posudkom(homologizáciou) v mieste prihlásenia vozidla a požiadanie o zápis do TP(rovnaký postup ako som absolvoval pri zápise alternatívneho rozmeru kolies)
Toto je myslím logický postup, a pokiaľ to niekto nevyvráti, postupoval by som takto.
Otázne je, ako postupovať a či je to vôbec možné, ak si niekto dá dodatočne do auta neoriginálny xenón, možno aj certifikovanú sadu.
prestavby na HID ...čítajte Upozornenie
našiel som:
Illegal HID Convesion Kits Explained
No a nakoniec si môžte stiahnuť dokument a čítať... http://www.testek.sk/files/xenon.pdf ...z vyhlášky
Prípadne aj tu(bez obrázkov):
Výmena halogénových svetlometov za xenónové
Zákon č. 725/2004 Z. z. v paragrafe 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných
komunikáciách používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli
vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky. Ak
sa zistí, že k takejto úprave vozidla prišlo, môže byť prevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu
pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 odsek 3 zákona
a vozidlo v konečnom dôsledku podľa paragrafu 24 ods. 3 písm. b) a c) zákona vyradené z premávky
na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na náhradu pôvodných
svetlometov s halogénovou žiarovkou za svetlomety s výbojkovým svetelným zdrojom (tzv. xenónové).
Pre svetelné zariadenia vozidiel sa v Slovenskej republike vyžaduje európske schválenie, a to buď
podľa predpisov EHK OSN, alebo podľa smerníc ES/EHS. Schválené zariadenia sú označené
príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky svetlometov sa nachádzajú ďalšie
symboly a označenia, z ktorých sa dá okrem iného zistiť, aký svetelný zdroj má byť v danom prípade
použitý (podrobnejšie v prílohe č. 1). Práve podľa označenia svetelného zdroja svetlometu pri
schvaľovacej značke možno odhaliť najjednoduchšie prípady nelegálneho nahradenia
pôvodnej žiarovky výbojkou v svetlometoch, ktoré boli schválené na použitie výlučne s
halogénovými žiarovkami.
Zo schvaľovacích predpisov upravujúcich podmienky montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú
signalizáciu vozidiel vyplýva, že montáž svetlometov so svetelným zdrojom, ktorý má svetelný
tok vyšší ako 2000 lúmenov (to sa týka najmä svetlometov s výbojkami), je možná výhradne
v kombinácii so schváleným zariadením na čistenie svetlometov a zariadením na automatické
nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov (statickým alebo dynamickým, bližšie popísané
v prílohe č. 2). Dôvodom týchto požiadaviek je, že nečistoty na krycom skle alebo nesprávne
nastavený sklon svetlometu (napríklad už pri zaťažení batožinového priestoru v zadnej časti vozidla)
môžu spôsobiť oslnenie vodičov vozidiel idúcich v protismere, obzvlášť nepríjemné a nebezpečné
práve pri svetlometoch svietiacich s vyšším svetelným tokom. Nelegálne úpravy spočívajúce
v náhrade halogénových svetlometov výbojkovými možno často identifikovať podľa
pôvodného zariadenia na nastavenie sklonu stretávacích svetlometov manuálne ovládaného
z miesta vodiča a chýbajúceho zariadenia na čistenie svetlometov. V danom prípade môže byť
samotný vymenený svetlomet schválený na použitie s výbojkou (označený príslušným symbolom „D“
pri schvaľovacej značke), ostatné znaky na vozidle však jasne svedčia o neoprávnenom zásahu.
Legálnym spôsobom, ako vozidlo dodatočne vybaviť xenónovými svetlometmi, je odborná montáž
sady (systému) xenónových svetlometov obsahujúcej všetky požadované zariadenia, ktorá je na tento
účel a pre konkrétny typ vozidla schválená. Takáto sada je spravidla v porovnaní s nelegálnou
úpravou výrazne drahšia.
Keďže vybavenie vozidla xenónovými svetlometmi sa do osvedčenia o evidencii nevyznačuje,
odhalenie nelegálnej montáže je možné len na základe prehliadky príslušných častí vozidla. Postup
kontroly možno zhrnúť do nasledujúcich bodov:
1. Identifikácia svetlometu (schvaľovacia značka, symbol zdroja svetla pri schvaľovacej značke,
príslušnosť svetlometu ku kontrolovanému vozidlu) a posúdenie toho, či mu namontovaný zdroj
svetla skutočne zodpovedá.
2. Kontrola zariadenia na čistenie svetlometov (posúdenie montáže na vozidle, prípadne kontrola
funkčnosti).
3. Kontrola zariadenia na automatické nastavovanie sklonu svetlometov (identifikácia jednotlivých
súčastí zariadenia a ich montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti, ak ide o dynamické
zariadenie).
TESTEK, s.r.o., poverená technická služba technickej kontroly vozidiel
2
Príloha č.1
Schvaľovacie značky svetlometov
Príklady akceptovaných schvaľovacích (homologizačných) značiek EHK OSN (vľavo) a ES (vpravo).
Číslo v značke je rozlišovacím znakom krajiny, v ktorej bolo príslušné schválenie udelené, a môže byť
odlišné od číslice 1 uvedenej v príkladoch:
Symboly pri schvaľovacích značkách svetlometov a ich význam (sú obdobné pre oba druhy
akceptovaných schvaľovacích značiek):
3
Niektoré časti svetlometov, napr. krycie alebo rozptylové sklá, môžu byť použiteľné vo viacerých
vyhotoveniach (s rôznymi svetelnými zdrojmi). Potom sú označené alternatívne podľa príkladu na
obrázku. Tie ich časti, ktoré sa dajú použiť len pre jedno vyhotovenie s konkrétnym svetelným
zdrojom, už nesú len jedno z označení:
4
Schvaľovacia značka môže byť aj spoločná, pre viaceré svetelné zariadenia v skupinovom svetle:
Symbol pri obrysovom svetle označuje smer väčšieho vyžarovacieho uhlu – šípka musí smerovať
od stredu vozidla.
5
Príloha č.2
Statický a dynamický systém automatického nastavovania sklonu svetlometov
Statické automatické zariadenie na prispôsobenie sklonu svetlometov:
Funguje tak, že riadiaca jednotka prijíma signály o polohe karosérie z nápravových snímačov a signál
o rýchlosti z elektronického tachometra alebo jednotky ABS (určuje, či vozidlo stojí, alebo sa
pohybuje). Reguluje len dlho pretrvávajúce náklony karosérie – napr. statické rozloženie zaťaženia pri
rozjazde alebo rozloženie zaťaženia pri jazde konštantnou rýchlosťou.
Dynamické automatické zariadenie na prispôsobenie sklonu svetlometov:
Pracuje v dvoch režimoch – statický režim funguje pri jazde konštantou rýchlosťou, dynamický (s
rýchlejšou reguláciou) sa zapína pri akcelerácií a brzdení.
Komponenty a činnosť automatického zariadenia na prispôsobenie sklonu svetlometov:
podľa: Vlk F.:Elektrická zařízení motorových vozidel, Brno 2005,
http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Xenon_Lights.pdf
6
Príloha č.3
Súčasti systému súvisiaceho s montážou xenónových svetlometov
podľa: http://www.hella.de a http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Xenon_Lights.pdf