Tento návod se týká Opel Vectra B modelové řady 1995-1999 s motory X18XE, X20XEV.
Škrticí klapka a zejména také volnoběžný ventil, nesmí být znečištěny, což platí to pro všechny vozy obecně, ale pro automobily značky OPEL je to ještě důležitější.
Znečištění škrticí klapky a krokového motorku má za následek její nedovírání a to může způsobovat:
kolísání volnoběžných otáček (může vést i k přehřívání motoru)
vypnutí motoru při vyřazení rychlosti
rozsvícení kontrolky řízení motoru (řídicí jednotka identifikuje chybu ve volnoběžném ventilu - záleží na typu motoru, resp. jestli je volnoběžný ventil elektromagnetický nebo mechanický)
Hlavními původci tohoto znečištení jsou:
(záleží na typu motoru OPEL):
Znečištění ze sání motoru - buď tím, že nebyl dlouho vyměněn vzduchový filtr (platí pro všechny vozy), nebo byl použit filtr nevhodný.
ŘEŠENÍ: výměna vzduchového filtru, rozebrání a vyčištění sání (zejména pro vozy Vectra B, Astra G, Zafira 1. generace - např. motory X18XE, X18XE1, Z18XE atd) Nnedoporučuji používat sportovní filtr.
znečištění z hadice EGR ventilu (platí pro vozy OPEL, které jsou jím vybaveny)
ŘEŠENÍ:vyčištění EGR ventilu + hadiček (hadičky je vhodné vyměnit)
znečištění z hadice odvzdušnění víka ventilů
Následně bych rád detailněji rozepsal bod 3), protože se jedná o snad nejčastější důvod znečištění škrtící klapku
Pokud není olej v motoru vyměněn v optimálním intervalu, dochází k jeho nadměrnému zanášení nečistotami vznilklými při spalovacím procesi a změně konzistence. Takový olej škrticí klapku, a potažmo i krokový motorek velmi zanese. V tomto případě doporučuji u vozů Opel starších 5-ti let vyměňovat olej pravidelně 1x za rok nebo po ujetí 20 000 km). Pro běžného uživatele vozidla je vhodný olej kvalitativní třídy ACEA A2 a vyšší s viskozitou 10W40. Všechny výše uvedené údržby jsem udělal, avšak ani to nemusí vždy postačit.
Vlastním Opel Vectra B Caravan, 1.8 16V 85kW r.v. 1998 s motorem X18XE. První rok mi otáčky motoru fungovaly bez problému, ale potom mi začaly velmi kolísat. Bylo to způsobeno silným znečištěním volnoběžného ventilu, ve kterém byl opět usazený olej a nečistoty. Nejdříve jsem volnověžný ventil vyčistil (je určitě dobré vyměnit i těsnění), vyčistlil jsem kompletně sání, vyměnil jsem vzduchový filtr (Mann-Hummel), a vyměnil jsem olej (Texaco 10W40).
Jako prevenci jsem našel jednoduché a levné řešení (viz obr. 1 a 2). Koupil jsem 0,5m odpovídající gumové hadice (v obchodě jako GUMA JEČNÁ, v Ječné ulici v Praze 2). Dále jsem koupil palivový filtr, jehož obě koncovky odpovídaly co nejvíce průměru hadice (v tomto případě 16mm), konkrétně nejvíc vyhovoal palivový filtr pro Opel Astra 1.6 (v druhovýrobě ho lze sehnat za 150Kč), ale určitě je možno použít i jiný. Gumovou hadici jsem rozdělil na 2 části, mezi které jsem umístil uvedený palivový filtr.
Najel jsem s touto úpravou již přibližně 3 000 km a škrticí klapka je stále čistá. Spotřeba benzínu je výrazně nižší než v případě znečištěného volnoběžného ventilu. Motor nyní jede jako hodinky.
Samozřejmě, je potřeba tento palivový filtr měnit, alespoň 1x za rok. Potom hlavně pravidelně měnit vzduchový filtr a olej. Volnoběžný ventil, pokud je alespoň trochu přístupný, je dobré také čistit pravidelně každé 2-3 roky, podle potřeby.
Autor tohoto návodu ani klub nenese zodpovědnost za případné škody
autor: Rossi, michal103@centrum.cz