2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Všetko, čo nebolo možné zaradiť inde.

Moderátori: bukelo, dulo, buci_vectra

Kajo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 10197
Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
Auto: Astra G
Bydlisko: Bratislava
Bydlisko: Bratislava

2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Kajo »

Mohli by sme si o ňom trochu popísať.

- životnosť
- prejavy poruchy a prečo sa to stane
- správne zaobchádzanie
- výmena za jednohmotový, čo prinesie
- osobitosti výmeny
- je možný repas?
- čo hrozí pri poškodenom zotrvačníku?
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
Používateľov profilový obrázok
mysiaq
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 7822
Dátum registrácie: 06 Jún 2009, 07:51
Auto: Iná značka
Bydlisko: Bardejov
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať používateľa:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa mysiaq »

kedze mi na subarke piskal a teraz sa zistilo ze to najlepsie uz ma za sebou navrhli mi nahradu jednohmotu namiesto dvojhmoty... potom popisem postrehy
******
Kajo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 10197
Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
Auto: Astra G
Bydlisko: Bratislava
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Kajo »

Ja by som to nerobil.
Niektoré prevodovky sú na to citlivé, vraj im tie vibrácie škodia. Taktiež dulo má zlú skúsenosť.
Ak sa tak však rozhodneš, je potrebné k jednohmote dať aj odpruženú lamelu (2 hmota má neodpruženú).
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
Používateľov profilový obrázok
mysiaq
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 7822
Dátum registrácie: 06 Jún 2009, 07:51
Auto: Iná značka
Bydlisko: Bardejov
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať používateľa:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa mysiaq »

je to komplet nahrada aj so spojkou... montuju to uz dlho a zatial si to vraj kazdy pochvaluje... co som cital aj na forach taktiez bez problemov...
******
Kajo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 10197
Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
Auto: Astra G
Bydlisko: Bratislava
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Kajo »

Viem viem, myslím, že Valeo to ponúka.
U benzínu ešte ako tak, ale u dízla by som sa naozaj bál.
Spomalenia a zýchlenia otáčania kľukovky u dízla sú veľké.
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
Používateľov profilový obrázok
mysiaq
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 7822
Dátum registrácie: 06 Jún 2009, 07:51
Auto: Iná značka
Bydlisko: Bardejov
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať používateľa:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa mysiaq »

tak u dizlu su ine sily, tam by som asi nechal vsetko povodne, ale kedze u benzinu su povacsinou jednohmoty tak nemyslim zeby umna mal byt nejaky problem... oprobujem uvidim... :) uz som rozhodnuty... rozhodne nevysolim neviem aku palku za dvojhmotu ;) sak potom vyskusas a zhodnotis...
******
Používateľov profilový obrázok
Luisile
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 378
Dátum registrácie: 04 Apr 2010, 15:09
Auto: Vectra B
Bydlisko: Levoča
Bydlisko alt: Podrac
Bydlisko: Levoča SK

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Luisile »

Ako to vlastne funguje a čo sa tam opotrebuvava?
Opel Vectra B 1.8 16V
85KW-115PS X18XE Phase1 (zatial)
Kajo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 10197
Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
Auto: Astra G
Bydlisko: Bratislava
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Kajo »

Ako to funguje?
Dva zotrvačníky capnuté k sebe, jeden aj druhý má také zarážky, medzi ktorými sú dlhé (20cm) pružiny.
Keby si pohyboval dvoma časťami proti sebe na jednu alebo druhú stranu, vždy jedna pružina sa stláča.
Jedna strana zotrvačníka je spojená s kľukovkou a druhá sa cez lamelu spája s prevodovkou.
Takže prepojenie motor-prevodovka je mäkké, taktiež zrýchlenia a spomalenia kľukovky sa neprenášajú do pohonu a navyše zotrvačné sily vracajúceho sa zotrvačníka proti pohybu motora a znižujú tak jeho chvenie - motor je tichší.
Radové šesťvalce majú niekedy 2 dvojhmotové zotrvačníky, ja som to mal na BMW tak.
Je to preto, lebo kľukovka je dlhá.

A čo sa tam opotrebováva?
To neviem, to by mohol niekto povedať, kto to videl.
Viem si predstaviť, že pružiny sa zlomia a ložisko sa zoderie.

Obrázok

Poškodenie:
Obrázok
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
Používateľov profilový obrázok
klepeto
Pravidelný užívateľ
Pravidelný užívateľ
Príspevky: 46
Dátum registrácie: 04 Máj 2013, 13:51
Auto: Vectra C
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa klepeto »

DMF - Double Mass Flywheel
Ako už názov hovorí, tento zotrvačník sa skladá z dvoch častí, ktoré nie sú pevne spojené a sú odpružené pružinou/pružinami.
Jeho hlavnou úlohou je znižovať momentové vibrácie z motora - to potom prispieva jednak ku komfortu chodu motora/auta a tiež to chráni ostatné komponenty, ktoré sú pevne spojené s motorom - napríklad prevodovka.
Problémy vznikajú pri opotrebovaní pružín - tie sú jednak po čase skrátené/stlačené a jednak sa stávajú mäkšími. To má za následok nedostatočné pruženie medzi dvomi hmotami zotrvačníka a narážanie až na dorazy. Prejavuje sa predovšetkým zvukovo - najvhodnejšie je ho vyskúšať tak, že motor na stojacom aute vytočíte na aspoň cca 2000 otáčok a pustíte plyn - pri spomaľovaní otáčok treba počúvať, či niečo neklepe - dve hmoty zotrvačníka do seba narážajú.
Odídená dvojhmota sa potom prejaví na zvýšených vibráciách od motora, klepotavom zvuku.
Tieto zvýšené vibrácie majú za následok väčšie opotrebenie spojky, prevodovky a motora ako celku. Nadmerné nekontrolované vibrácie odpíšu každý stroj.
Najhoršie na dvojhmotu je podtáčanie motora - pri nízkych otáčkach sú momentové kmity najvýraznejšie.
Výkonné naftové motory sú kvázi ohrozenejšie pri neskúsených/nevedomých užívateľoch - aj pri nízkych otáčkach majú stále dosť sily na zrýchľovanie. Podvedome sa tak môže zdať, že nízke otáčky motoru nevadia - ale odnesie si to dvojhmota.
Tiež je klasickým zvykom pri vypnutí motora zaradiť jednotku/spiatočku, "oprieť" auto do prevodového stupňa a potom zatiahnuť ručku. Toto pri dvojhmote povedie k totálne tragicky rýchlemu odchodu dvojhmoty, pretože pružiny počas státia budú neustále stlačené. Takže autá s DMF treba parkovať na ručke a až po zatiahnutí ručky zaradiť ako poistku prevodový stupeň.
Rovnako je zvykom pred križovatkou brzdiť motorom a podraďovať dajme tomu do trojky a dobrzďovať motorom. To sa samozrejme aj s DMF dá, ale tam by som odporúčal aj medziplyn kvôli miernemu vyrovnaniu otáčok na dvoch stranách spojky - veľký rozdiel otáčok by opäť nadmerne namáhal DMF.
Opel Vectra Caravan Elegance, 2008, Z19DTH, 110kW
Používateľov profilový obrázok
lubo22
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 7290
Dátum registrácie: 14 Apr 2009, 17:45
Auto: Nemám auto
Bydlisko: Trstená
Bydlisko: trstena
Kontaktovať používateľa:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa lubo22 »

klepeto dik za vysvetlenie. teoreticky som vedel vsetko co si spomenul iba obrem toho podradovania. sem tam podradim v 90-tke do trojky ked chcem predbiehat niekoho co ide pomalsie. vobec ma to nenapadlo ze by to vadilo dvojhmote
Vectra C cierna ex
Vectra C modra ex
Kajo
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 10197
Dátum registrácie: 09 Máj 2008, 22:59
Auto: Astra G
Bydlisko: Bratislava
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Kajo »

Vôbec jej to nevadí, keď zladíš otáčky motora s kolesami, keď to necukne.

Čítal som vyjadrenie nejakého vw technika k tomu, prečo odchádzajú tie 2hmoty.
Pri dlhodobej jazde s nízkymi otáčkami motora vraj dochádza k tepelnému preťaženiu systému. (???)
Opel Mercedes Renault Ford Peugeot Chrysler - mám rád
Používateľov profilový obrázok
klepeto
Pravidelný užívateľ
Pravidelný užívateľ
Príspevky: 46
Dátum registrácie: 04 Máj 2013, 13:51
Auto: Vectra C
Bydlisko: Bratislava

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa klepeto »

Opel Vectra Caravan Elegance, 2008, Z19DTH, 110kW
Používateľov profilový obrázok
Luisile
Strieborný užívateľ
Strieborný užívateľ
Príspevky: 378
Dátum registrácie: 04 Apr 2010, 15:09
Auto: Vectra B
Bydlisko: Levoča
Bydlisko alt: Podrac
Bydlisko: Levoča SK

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa Luisile »

Diki :ok: :ok:
Opel Vectra B 1.8 16V
85KW-115PS X18XE Phase1 (zatial)
Používateľov profilový obrázok
dulo
Moderátor
Moderátor
Príspevky: 22007
Dátum registrácie: 20 Jún 2007, 10:46
Auto: Vectra B
Bydlisko: Levoča
Bydlisko: Levoča

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa dulo »

Omega MV6, manuál, štandartne dvojhmota, má už 406 tis. km a žiadny problém....

samozrejme, radí ja jemne, bez kopancov, chýba však "športový" pocit zaradenia rýchlosti.
VeBe X18XE Caravan Sport
Používateľov profilový obrázok
EsTo
Opelclub VIP člen
Opelclub VIP člen
Príspevky: 1464
Dátum registrácie: 31 Júl 2007, 13:56
Auto: Omega B
Bydlisko: Bardejov
Bydlisko alt: Brno
Kontaktovať používateľa:

Re: 2 hmotový zotrvačník - všeobecne

Príspevok od používateľa EsTo »

Myslíš ten kopanec z jednotky do dvojky ? :udrety: Poznám... :P
Opel Omega B+ 2001 2.6V6 Sport 132kW Y26SE LPG
Opel Astra F 1995 1.7TD Isuzu 60kW -ex
Opel Calibra A 1992 2.0i Turbo 4x4 150kW C20LET - na jar na predaj
Opel Sintra 1999 2.2 DTi 85kW X22DTH
Junge Hase auf vier Rädern....Nehovor hopla, pokým nemáš Opla :D
Napísať odpoveď

Návrat na "OPEL VŠEOBECNE"