Stránka 1 z 1

Tlmiče ....

PoslaťNapísal: 24 Sep 2010, 16:02
od red baron
TLMIČE

Čo je to tlmič, aká je jeho presná funkcia, aké javy pozorujeme počas fázy starnutia.... Musíme priznať, že väčšina z nás presne nevie, o čo ide.A pritom je potrebné si uvedomiť, že táto súčiastka zohráva veľmi významnú úlohu v oblasti aktívnej bezpečnosti. Čo je potrebné vedieť: tlmič je prvok pruženia. Systém pruženia vozidla pozostáva zo sústavy dielov, ktoré zabezpečujú elastické spojenie medzi kolesami a karosériou. Úlohou tohto spojenia je uchrániť karosériu ako aj s ňou spojené mechanické časti pred nárazmi spôsobenými nerovnosťami vozovky.

TLMIČE SA PREJAVUJÚ V 4 KONKRÉTNYCH OBLASTIACH

tlmice01
BRZDENIE
S tlmičmi v zlom technickom stave sa brzdná dráha predlžuje tým viac, čím viac je cesta poškodená.

tlmice02
DRŽANIE NA CESTE
S tlmičmi v zlom technickom stave vozidlo reaguje nepresne a zaťažuje sa systém pruženia.

tlmice03
OPOTREBOVANIE PNEUMATÍK
Nakoľko sú stále namáhané nežiaducim prítlakom, pracujú v sťažených podmienkach. Ich priľnavosť sa znižuje a opotrebovanie sa zvyšuje.

tlmice04
KOMFORT JAZDY
Posádka vozidla pociťuje pozdĺžne nakláňanie a zakláňanie vozidla pri brzdení a akcelerácii a tiež výrazné nakláňanie vozidla v zákrutách.A to všetko je ešte umocnené neustálym kmitaním.



PRUŽENIE, TLMIČE A PNEUMATIKY: ČO KTO ROBÍ?

Pruženie a tlmiče sa často zamieňajú, tlmič je súčasťou pruženia.

PRUŽENIE - Zohráva úlohu pružnosti a zmierňuje účinky nerovnosti vozovky.

TLMIČE - Musia zvládnuť kmitanie závesu, pričom nesmú klásť odpor normálnej vôli pružín. Absorbujú nadbytočnú energiu vytváranú pružinami, ale aj pneumatikami a obmedzujú kmitanie každého kolesa. Týmto spôsobom zabraňujú prenosom škodlivých vibrácií do kabíny a strate priľnavosti medzi pneumatikami a cestou. Vozidlo riadne sedí na ceste a efekt kolísania je minimalizovaný.

AKO TO FUNGUJE?

tlmice06



PRI KAŽDOM KMITANÍ ZÁVESU:

*

Chrómovaná tyč s piestom sa posúva vo valci tlmiča naplnenom olejom.
*

Pri pohybe piesta vo valci tlmiča je piest spomaľovaný škrtením oleja cez kalibrované otvory.
*

Médium prechádza zo zóny A do zóny B cez ventily C (jedinečný patentovaný systém Peugeot)


Tým sa dosiahne efekt tlmenia.


OPOTREBOVANIE TLMIČA

Je dôležité vedieť, že nadpriemerné opotrebovanie tlmičov vyvoláva zmeny správania sa vozidla.

Pozorne sledujte najčastejšie príznaky poškodenia Vašich tlmičov:

*

Zlé správanie sa vozidla v ostrých zákrutách, vozidlo má tendenciu nezvykle sa vychyľovať na vonkajšiu stranu zákruty.
*

Strata účinnosti tlmičov v tiahlych zákrutách, vozidlo nebezpečne pláva.
*

Chvenie prednej nápravy, ktoré cítiť vo volante na nerovnej ceste.
*

Tlmené praskanie počuteľné v kabíne pri prejazde cez spomaľovač.
*

Prešmykovanie kolies pri zrýchlení, vyvolané stratou priľnavosti.

Únik oleja zistený na telese tlmiča, jednoznačne indikuje, že je nutné diel bezodkladne vymeniť.

Zo všetkých mechanických ústrojenstiev je opotrebovanie tlmičov najzáludnejšie a veľmi ťažko sa zisťuje. Vodič sa totiž adaptuje na postupné zníženie funkčnosti tlmičov na svojom vozidle... Vo všetkých prípadoch nájdete v autorizovanej sieti Peugeot pomoc skúseného technika, ktorý Vám navrhne presnú diagnostiku stavu systému pruženia Vášho vozidla.

ŽIVOTNOSŤ TLMIČA

Pozor, Vaše tlmiče majú obmedzenú životnosť. Po prekročení určitej hraničnej doby vznikajú nasledovné riziká:

*

PRI BRZDENÍ: Zvýšenie brzdnej dráhy v priemere o 35 %.
*

V ZÁKRUTÁCH: Prejazdová rýchlosť znížená v priemere o 10 %.
*

ZA DAŽĎA: Zvýšená citlivosť na akvaplaning v priemere o 15 %.
*

PRE VAŠE PNEUMATIKY: Zníženie životnosti v priemere o 25 %.

DVE ŠPECIFICKÉ VLASTNOSTI TLMIČOV – ORIGINÁLNYCH DIELOV PEUGEOT

tlmice07



1. MULTIVENTILOVÝ SYSTÉM
Ide o technológiu vyvinutú spoločnosťou Peugeot, ktorá zaručuje možnosť ovplyvniť tvrdosť a veľkosť pružín, rozmery otvorov (hĺbka / priemer) a tiež veľkosť ventilových sediel.

PRESNOSŤ PARAMETROV - Každý tlmič alebo mechanizmus tlmiča, Originálny diel Peugeot, zodpovedá parametrom tlmenia, ktoré boli zadefinované pri návrhu vozidla. Systematická jednotná kontrola zaručuje, že náhradné diely sú presne v súlade s krivkami tlmenia, ktoré sú pre ne definované.
SPOĽAHLIVOSŤ PARAMETROV - Bez ohľadu na podmienky jazdy (poškodená cesta, veľké výkyvy teploty), multiventilový systém garantuje optimálne tlmenie.
VEĽKORYSÉ ROZMERY - Priemer piestu 36 mm = vyšší objem oleja ako v neoriginálnych náhradách (ich priemer je omnoho nižší).

2.TEFLÓNOVÉ TESNENIE
Zohráva dvojitú úlohu v prevádzke tlmiča:

*

Uľahčuje pohyb piesta tam a späť vo valci, pričom zabraňuje treniu ocele o oceľ.
*

Garantuje lepšiu tesnosť a tým umožňuje systému ventilov bezproblémovú funkčnosť.

POZOR!
Ak vymeníte opotrebované tlmiče Vášho vozidla za neoriginálne náhrady,Vaše vozidlo tým neuvediete do pôvodného stavu. Komfort, aktívna bezpečnosť a držanie na ceste, pre ktoré ste si vybrali vozidlo Peugeot, už viac nebudú garantované. Keďže vieme, že tlmiče sú počas najazdenia 20 000 km namáhané minimálne 10 miliónov krát, je dôležité pri ich výmene vybrať diely, ktoré najlepšie spĺňajú kritériá bezpečnosti / komfortu / životnosti. A to je presne to, čo Vám ponúka výrobca so svojim sortimentom originálnych tlmičov Peugeot.

ČO JE POTREBNÉ SI ZAPAMÄTAŤ

Tlmič je životne dôležitá časť vozidla. Preto je technická kontrola jeho stavu veľmi prísna.
Tlmič má priamy vplyv na brzdenie, držanie vozidla na ceste, opotrebovanie pneumatík, komfort jazdy.
Buďte opatrný, pretože zo všetkých mechanických častí vozidla sa najťažšie zisťuje opotrebovanie tlmičov.

PoslaťNapísal: 26 Sep 2010, 21:03
od macil
Čo tým chcel autor príspevku povedať? A nechýbajú tu náhodou obrázky?
Chcelo by to trochu viac sa povenovať úprave textu a forme.
Alebo možno bolo lepšie dať sem priamo odkaz na pôvodný článok.

PoslaťNapísal: 27 Sep 2010, 17:28
od red baron
Rád by dal ... ale aj mne to takto poslali do mailu ....

PoslaťNapísal: 27 Sep 2010, 19:54
od macil
Tu je odkaz na pôvodný článok aj s obrázkami:
http://www.cars-service.sk/index.php/di ... zia-tlmice

PoslaťNapísal: 27 Sep 2010, 21:34
od dertypek
macil píše:Čo tým chcel autor príspevku povedať? A nechýbajú tu náhodou obrázky?
Chcelo by to trochu viac sa povenovať úprave textu a forme.
Alebo možno bolo lepšie dať sem priamo odkaz na pôvodný článok.


ako technicky zalozeneho chalana ma tiez napadla ta tvoja prva otazka :D... kto taketo blbosti vymysla a pise ? :D